Economie

Geen tabak in Kruidvat en Trekpleister: slimme marketingzet?

Door Katja Keuchenius··Aangepast:
© Archieffoto ANPGeen tabak in Kruidvat en Trekpleister: slimme marketingzet?
RTL

Drogisterijen Kruidvat en Trekpleister stoppen met de verkoop van sigaretten. Dat doen ze met het oog op gezondheid. Is het ook een slimme marketingzet?

Binnen twee jaar verdwijnen de rookwaren uit alle schappen van 1100 Nederlandse en ruim 250 Belgische winkels van Kruidvat en Trekpleister.

Vooral niet-rokers zijn misschien verbaasd dat de winkels überhaupt sigaretten verkochten. De ketens staan er met name bekend om dat ze betaalbare cosmetica, zeep en andere drogisterijartikelen verkopen.

Marketing

A.S. Watson, het moederbedrijf van beide merken, geeft aan te willen stoppen met de verkoop om zich meer te profileren als winkel waar je terecht kunt voor gezondheidsproducten. 

Het assortiment voor rokers is de laatste jaren volgens een woordvoer daarom al teruggesnoeid. Kruidvat en Trekpleister verkochten alleen nog de populairste sigarettenpakjes en plaatsten die steeds minder duidelijk in het zicht.

Een slimme marketingzet zou de woordvoerder dat niet willen noemen. "Het is bewezen dat bij een grotere verkrijgbaarheid van sigaretten mensen sneller verslaafd raken. We willen een bijdrage leveren aan het verminderen van verkooppunten."

Mvo-imago

Kruidvat en Trekpleister doen dit misschien voor hun mvo-imago (maatschappelijk verantwoord ondernemen), denkt hoogleraar marketing en bedrijfskunde Peter Verhoef van de Rijksuniversiteit Groningen. 

Verhoef weet niet hoeveel invloed dat heeft op klanten van de drogisterijen. In een eerder onderzoek concludeerde Verhoef dat een mvo-imago alleen effect heeft op klantgedrag bij expliciet innovatieve bedrijven. "En Kruidvat en Trekpleister blinken niet echt uit in hun innovativiteit in de drogisterijsector", zegt hij. "Eerder het tegendeel."

Bovendien is het marktsegment dat de drogisterijen bedienen - de prijskopers - volgens Verhoef hier doorgaans weinig gevoelig voor. "Die komen vooral voor de aantrekkelijke prijs." Verhoef vraagt zich ook af hoeveel omzet de verkoop van sigaretten de drogisterijen eigenlijk opleverde. 

Enkele procenten omzet

Hoeveel de omzet precies is, wil de woordvoerder van A.S. Watson niet zeggen. "Ik kan alleen zeggen dat het gaat om enkele procenten." Het jaarverslag van A.S. Watson (Europe) Retail Holdings B.V. leert dat het bedrijf in Nederland en België in 2016 een omzet draaide van zo'n 2,8 miljard euro.

Als je daar de geschatte omzet van ruim 150 Ici Paris-winkels vanaf haalt, zal een paar procenten van de omzet al snel neerkomen op zo'n 50 miljoen euro. 

Op dat bedrag wil de woordvoerder niet ingaan. "Maar het zijn dure producten, dus dan gaat het al snel om veel geld."

Diefstalgevoelig

Sigaretten zijn volgens Verhoef misschien wel relatief margerijk - ze leveren retailers winst op -, maar de verkoop is ook intensief. "Sigarettenpakjes zijn bijvoorbeeld diefstalgevoelig en je mag ze niet zomaar in de schappen leggen, dus daar heb je misschien weer meer bediening voor nodig."

Lees meer over
KruidvatTrekpleisterRetailTabaksindustrieGezond leven