Collectief start procedure tegen vliegvouchers
Collectief Stop de Vliegvoucher gaat een spoedprocedure starten tegen het uitreiken van vliegvouchers. Het wil vliegmaatschappijen dwingen geld terug te betalen aan klanten van wie het ticket is geannuleerd.
Veel vliegmaatschappijen geven reizigers een tegoedbon als hun vlucht niet doorgaat vanwege de corona-uitbraak. Daarmee kunnen zij later – meestal binnen een jaar – alsnog een vergelijkbare vlucht boeken.
Deze vouchers zijn het collectief een doorn in het oog. Het wijst erop dat vliegmaatschapijen zich hiermee niet houden aan de Europese regels. Die schrijven namelijk voor dat klanten binnen zeven dagen hun geld moeten terugkrijgen, als hun vlucht wordt geannuleerd.
9,2 miljard euro aan geannuleerde tickets
Volgens luchtvaartorganisatie IATA zouden luchtvaartmaatschappijen in Europa al voor 9,2 miljard euro aan vliegtickets hebben geannuleerd.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) besloot eind maart af te wijken van de Europese regels. Zij wees erop dat luchtvaartmaatschappijen simpelweg het geld niet hebben om honderdduizenden geannuleerde tickets terug te betalen.
Ook vliegmaatschappijen rechtvaardigen de tegoedbonnen door te wijzen op de extreme situatie.
Niet vliegen is minder kosten
Stop de Vliegvoucher vindt dit geen overtuigend argument, althans niet voor de Nederlandse situatie. Als je niet vliegt, maak je immers ook minder kosten, is het idee. Vaste kosten zoals salarissen lopen weliswaar door, maar die compenseert de overheid voor een groot deel via de NOW-regeling.
Het collectief is niet principieel tegen het uitdelen van vouchers, maar vindt dat bedrijven die alleen mogen geven als de klant dat goed vindt. Dat is ook de lijn van de Europese Commissie. Maar zoals het nu gaat hebben klanten vaak geen keuze.
Duizend gedupeerden vinden
Volgens Stop de Vliegvoucher moeten vliegmaatschappijen hun klanten verleiden om een tegoedbon te accepteren, bijvoorbeeld door korting te geven op een tweede ticket, of geen bijbetaling te vragen voor extra bagage.
Het collectief start nu een spoedprocedure waarmee wil bereiken dat vliegmaatschappijen alsnog geld teruggeven aan klanten van wie de vlucht is geannuleerd. Een andere optie waar het collectief genoegen mee neemt is dat de minister de Europese regels weer gaat handhaven in Nederland.
Voor 3 mei hoopt het collectief ten minste duizend gedupeerde klanten te vinden die het kan vertegenwoordigen. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen besluit het dan of de spoedprocedure daadwerkelijk doorgaat.