Economie

Honderden gedupeerde vliegreizigers melden zich bij claimclub

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© ANPHonderden gedupeerde vliegreizigers melden zich bij claimclub
RTL

Zo'n vijfhonderd gedupeerde vliegreizigers hebben zich tot nu toe gemeld bij claimorganisatie Aviclaim. Ze willen het geld van hun geannuleerde vliegtickets terug, maar worden zoetgehouden met een voucher. En dat kan volgens de claimers juridisch gezien niet door de beugel.

Reizigers van wie de vlucht is afgezegd vanwege de coronacrisis krijgen hun geld niet terug, maar een voucher. Die kunnen ze later inwisselen voor een nieuwe vlucht. Vliegmaatschappijen proberen zo te voorkomen dat ze de geannuleerde reizen direct moeten terugbetalen en verder in financiële problemen komen.

Klanten hebben normaal recht op een andere vlucht, kosteloos omboeken of hun geld terug binnen 7 dagen na de annulering. Maar door de uitzonderlijke situatie wordt er mede door de overheid een beroep gedaan op de coulance van de reiziger. Dat is misschien wel nodig ook, want bedrijven zoals KLM zijn zonder hulp van de overheid binnen no-time failliet.

Hoekstra: KLM zonder steun in juni failliet
Lees ook

Hoekstra: KLM zonder steun in juni failliet

Helemaal niks

Als dat gebeurt dan heb je als gedupeerde passagier helemaal niks, weet Remco Kuilman van claimclub Aviclaim. Van een kale kip kun je niet plukken. "De overheid staat niet garant voor de vliegvouchers als bedrijven omvallen. Wij zouden het liefst zien dat dat wel gebeurt, op Europees niveau." Reisbranchevereniging ANVR pleitte hier eerder ook al voor.

Reisondernemingen, zoals Sunweb of Corendon, hebben al jaren de verplichting om consumenten te beschermen tegen faillissement, zegt de branche. Dat is geregeld in het garantiefonds SGR. Wordt een geboekte vakantie nu geannuleerd, dan krijgt de reiziger een voucher met zo'n garantie.

Rechtszaak

Voor vluchten geldt dat dus niet. Veel reizigers het er niet bij zitten: ze eisen hun geld terug en geven Kuilman's club een volmacht om dat juridisch te regelen. Juridisch gezien is die claim heel haalbaar, zegt Kuilman,

Hij stuurt gratis een brief, waar ook een betalingstermijn in staat. Maar uiteindelijk verwacht hij namens meerdere gedupeerden tegen betaling voor de rechter te staan.

Normaal claimt hij geld voor vertraagde vluchten. "Niemand deed het nog voor annuleringen vanwege corona en iemand moet het voor de consumenten opnemen", zegt hij.

 

Lees meer over
Air France KLMCoronavirus