Enquête FNV

Werkgever bepaalt of arbeidsmigrant naar huisarts mag

Door Diane de Clerck en Eva Segaar··Aangepast:
© ANPWerkgever bepaalt of arbeidsmigrant naar huisarts mag
RTL

Veel uitzendbureaus houden de zorgpas van arbeidsmigranten in bewaring omdat zij niet willen dat hun werknemers zonder overleg naar de dokter gaan. Dat concludeert vakbond FNV na een enquête onder 933 arbeidsmigranten. Twee derde daarvan zegt zelf geen beschikking te hebben over hun zorgpas.

Dat dit tot vervelende situaties kan leiden, blijkt uit het bedrijfsongeval van vorige week woensdag met Marcin Wosztyl, een Poolse arbeidsmigrant. Hij was aan het werk bij Beneluxvet in Dronten toen er gloeiend heet vet in zijn laarzen terecht kwam.

Met de jobcoach naar de huisarts

Collega's hebben zijn benen gekoeld en de jobcoach van het uitzendbureau gebeld. Die bepaalde dat ze naar de huisarts zouden gaan, verderop in het dorp Nagele. Daar is hij behandeld en naar huis gestuurd. Twee dagen later zou hij een vervolgafspraak hebben.

Wosztyl zou zelf, zonder tussenkomst van de jobcoach, niet bij een huisarts kunnen aankloppen, omdat hij op dat moment nog niet over een zorgpas beschikte. Volgens uitzendbureau Martho Flexwerk, waar Wosztyl voor werkt, komt dat omdat hij nog maar anderhalve week voor het bureau werkte en het soms even duurt voordat de zorgverzekeraar deze passen levert.

Advies: laat arbeidsmigranten niet op één kamer slapen
Lees ook

Advies: laat arbeidsmigranten niet op één kamer slapen

'Zorgpassen achterhouden is bewust beleid' 

Maar volgens de FNV speelt er een heel ander probleem. Campagneleider Bart Plaatje stelt dat het bij sommige uitzendbureaus bewust beleid is om zorgpassen achter te houden, zodat de werknemers niet zonder overleg een dokter of ziekenhuis kunnen bezoeken.

"Werkgevers houden de pas in omdat werknemers zich niet ziek kunnen melden als ze niet eerst bij de huisarts zijn geweest en een verklaring hebben gekregen", zegt Plaatje. "En deze werknemers krijgen bij ziekte alleen uitbetaald als ze die verklaring hebben." 

De werkgever maakt volgens FNV dus liever eerst zelf de inschatting of de werknemer ziek genoeg is om naar de huisarts of het ziekenhuis te gaan. De vrees daarbij is dat arbeidsmigranten die eigenlijk ziek zijn, toch moeten doorwerken van hun werkgever.

Taalbarrière 

Volgens Hiddo de Bruin van Martho Flexwerk is dat bij zijn bedrijf zeker niet het beleid. "Ik ontken niet dat het in de drukke zomermaanden wat langer duurt voordat de passen worden uitgeleverd, maar we houden ze zeker niet achter. Onze werknemers kunnen ook zelf, zonder onze tussenkomst, een afspraak maken met een huisarts. Maar de meeste doen dat niet vanwege de taalbarrière."

FNV vindt het ook een probleem dat arbeidsmigranten niet hun eigen huisarts kunnen kiezen, omdat je daarvoor ingeschreven moet staan bij de gemeente. Plaatje: "We hopen dat het aanjaagteam arbeidsmigranten onder leiding van Emile Roemer dit ook aankaart."

Brandwondencentrum Beverwijk 

Beneluxvet, het bedrijf waar het ongeval gebeurde, wil niet reageren op dit specifieke voorval en wacht het lopende onderzoek van de Inspectie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid af.

Wosztyl ligt inmiddels in het brandwondencentrum in Beverwijk. Door zijn hoge koorts kan hij nog geen huidtransplantatie ondergaan. Zijn toestand is zo slecht dat hij mogelijk blijvende schade oploopt.

Lees meer over
Emile RoemerFNV