Dure sportwagen weg

Puinhoop bij failliet Spyker Services, C8 Preliator foetsie

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPPuinhoop bij failliet Spyker Services, C8 Preliator foetsie
RTL

Bij autobedrijf Spyker Services, dat eerder dit jaar failliet ging, valt het ene lijk na het andere uit de kast. Zo is de administratie grotendeels zoek, betaalt een koper een deel van de voorraden niet, en verdween een kostbare Spyker C8 Preliator.

Uit het meest recente faillissementsverslag blijkt dat de grote man achter Spyker, ondernemer Victor Muller, al maanden belooft om de schuldeisers in het bankroet schadeloos te stellen. Maar dat is nog steeds niet gebeurd. De curator verliest zijn geduld.

Hordes na faillissement

Spyker Services, dat op 20 maart op de fles ging, is een van de ondernemingen die voortkwamen uit de ooit veelbelovende sportwagenbouwer Spyker. Die bouwt al jaren geen auto's meer, maar dochter Services zorgde onder meer voor onderhoud aan de circa 250 sportwagens die nog rondrijden. Ook leverde het onderdelen.

Opnieuw Spyker-bedrijf van Victor Muller failliet
Lees ook

Opnieuw Spyker-bedrijf van Victor Muller failliet

Bij de afwikkeling van het faillissement blijkt curator Dennis Steffens de nodige hordes te moeten nemen. Zo is de administratie van het bedrijf grotendeels zoek, en is er geen jaarrekening over 2018 gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel.

"In dit faillissement zijn inderdaad veel zaken niet helder", bevestigt Steffens. "Zo beschikte dit bedrijf niet eens over een eigen bankrekening. Daardoor lopen er een heleboel zaken met andere Spyker-entiteiten door elkaar."

Moeizame discussies

Dat is lastig, te meer omdat er moeizame discussies lopen met leveranciers en afnemers. Zo eist de verhuurder van een voormalig bedrijfspand in Zeewolde de betaling van rekeningen die niet voldaan zouden zijn.

En er is onenigheid met Milan Morady, een Duits-Luxemburgs bedrijf dat vrijwel de volledige voorraad van Spyker Services overnam. Omdat onderdelen zouden ontbreken, houdt het bedrijf nu echter de helft van de betaling achter. Daardoor dreigt de curator naast 337.500 euro voor de boedel te grijpen.

Dure sportwagen foetsie

Ook opmerkelijk is dat elf maanden vóór het faillissement een kapitale sportwagen aan de boedel werd onttrokken, waardoor schuldeisers mogelijk zijn gedupeerd. In april 2019 werd de Spyker C8 Preliator voor 315.000 euro verkocht aan een ander Spyker-bedrijf, dat niet failliet is. Volgens curator Steffens werd de wagen echter niet betaald. "Ook hier is verder onderzoek naar nodig."

Er bestaat nog een kans dat het faillissement uiteindelijk toch eenvoudig kan worden afgewikkeld. Uit het verslag blijkt namelijk dat ondernemer Muller heeft beloofd de schuldeisers schadeloos te stellen. Het geld daarvoor zou hij ophalen via obligatieleningen of de verkoop van merkrechten.

Beloftes niet waarmaken

Maar ruim vijf maanden na het faillissement is zo'n crediteurenakkoord nog steeds niet rond. "Het verleden heeft uitgewezen dat de heer Muller vaak mooie dingen toezegt, maar die lang niet altijd waarmaakt", zegt de curator tegen RTL Z.  

Volgens Steffens is er voor de terugbetaling van schuldeisers en de bijkomende kosten inmiddels zo'n 800.000 tot 850.000 euro nodig. "Dat bedrag zou voor de heer Muller en zijn bedrijven inderdaad behapbaar moeten zijn. Maar aan de andere kant produceert Spyker al jaren geen auto's meer, en zijn de schulden ook bij de andere Spyker-entiteiten flink opgelopen."

Samenwerken

Als curator zou Steffens natuurlijk graag zien dat de schuldeisers daadwerkelijk schadeloos worden gesteld. "Daarom werk ik het liefst met de heer Muller samen. Maar dit duurt en dit duurt. Als zijn toezeggingen niet concreet worden, ga ik een zelfstandigere koers varen."

Dat komt er volgens Steffens op neer dat hij merkrechten en intellectueel eigendom zelf zal verkopen, in samenspraak met de Belastingdienst die ze in onderpand heeft.

Onbehoorlijk bestuur

Ook kan hij Muller aansprakelijk stellen voor het financiële tekort in de boedel. "Juridisch gezien is er sprake van onbehoorlijk bestuur, alleen al omdat de jaarrekening over 2018 niet is gedeponeerd. Of dat daadwerkelijk een belangrijke reden is voor het faillissement, zal nog moeten blijken."

Victor Muller reageerde nog niet op een verzoek op een toelichting.

Lees meer over
Victor MullerSpykerFaillissementAutopech