Dubbele groeicijfers

McDonald's draait alweer beter dan voor pandemie, komt met persoonlijke aanbod

Door Chris Koenis··Aangepast:
© ANPMcDonald's draait alweer beter dan voor pandemie, komt met persoonlijke aanbod
RTL

Bij fastfoodketen McDonald’s wordt wereldwijd meer omzet gedraaid dan voor de coronacrisis. In Nederland had het bedrijf het afgelopen jaar zwaar, wat aanleiding gaf om alsnog de bezorgmarkt te betreden. En de volgende stap is in de maak.

De burgergigant lijkt de coronacrisis alweer goed verteerd te hebben. Hoewel wereldwijd filialen dicht moesten en dat in sommige landen nog steeds zo is, kon het bedrijf bij 25.000 van de in totaal ruim 39.000 restaurants nog altijd bogen op zijn bekende drive-through concept, waarbij maaltijden per auto worden opgepikt.

Vooral in de VS

McDonald’s - dat voor 93 procent leunt op franchise-ondernemers - boekte zo in de eerste drie maanden van 2021 met 5,1 miljard dollar (ruim 4,2 miljard euro) meer omzet dat in dezelfde periode in 2019 en 2020. Die groei dankt het bedrijf grotendeels aan zijn thuismarkt. In de Verenigde Staten steeg de omzet 13,6 procent, tegenover 0,6 procent in de rest van de wereld.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

In Amerika hebben consumenten weer wat meer geld te besteden dankzij het steunpakket van de overheid en ook slaan daar de begin dit jaar geïntroduceerde kipburgers aan bij de consument, verklaarde het bedrijf gisteren bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Wel heeft het bedrijf in Amerika grote moeite om voldoende personeel te vinden.

In Nederland heeft McDonald’s een zwaar jaar achter de rug. Het aantal gasten nam in 2020 met een kwart af. De omzet kwam hier uit op 841 miljoen euro, 13,3 procent lager dan het jaar ervoor. Tussentijdse cijfers over 2021 in Nederland deelt het bedrijf niet.

In de VS wordt personeel gelokt met gratis maaltijden.© Getty
In de VS wordt personeel gelokt met gratis maaltijden.

Toch bezorgen

Om meer klanten te trekken, kwam er in Nederland een snelgroeiende dienst bij: maaltijden thuisbezorgen. Dat klinkt misschien ouderwets, maar bij McDonald's was lange tijd enige argwaan tegen burgers bezorgen. Het bedrijf had naar eigen zeggen zorgen over de juiste temperatuur van de maaltijden en de juiste service voor gasten.

Tijdens de coronacrisis is het bedrijf toch overstag gegaan. Ongeveer de helft van de 254 restaurants in Nederland biedt de bezorgservice nu aan, laat een woordvoerder van het bedrijf weten. McDonald's werkt daarbij samen met Thuisbezorgd en Uber Eats. Zo werden in november, te midden van de tweede coronagolf, zo'n 60.000 bestellingen per week bezorgd.

Loyaliteit

Om die lijn verder door te trekken, wil de fastfoodketen wereldwijd verder digitaliseren. Die plannen werden onderbroken door de coronacrisis, maar zullen nu het bedrijf groeit weer op stoom komen, zo beloofde topman Chris Kempczinski bij de kwartaalcijfers. Een mobiele app had McDonald's al een tijdje, maar daar komt binnenkort een zogeheten loyaliteitsprogramma bij.

Dit programma, genaamd MyMcDonald's Rewards, wordt momenteel getest in de VS en Duitsland en moet vervolgens ook naar Nederland komen. Het doel ervan: rijen bij restaurants verkorten en klanten lokken met persoonlijke aanbiedingen.

Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Rotterdam School of Management, wil McDonald's naast de traditionele impulsaankopen zo producten gaan aanbieden op basis van klantprofielen. "Er komen steeds minder mensen in de steden en dat is een probleem voor fastfoodketen en lunchrestaurants. Dat vraagt om nieuwe concepten."

Bestellen via de mobiele app moet wachtrijen verkorten, hoopt het bedrijf.© Getty
Bestellen via de mobiele app moet wachtrijen verkorten, hoopt het bedrijf.

Gratis eten

Molenaar ziet het fastfoodbedrijf als een van de voorlopers van de horecasector op dit gebied. "McDonald's is al een heel doordacht concept en het bedrijf is nu volop bezig met het ontwikkelen van apps. Daarmee kunnen ze hun relatief jonge doelgroep motiveren. Niet met speelpoppetjes zoals bij kinderen, maar wel met een gratis product voor terugkerende klanten. Dat is slim."

Wel ziet de retaildeskundige nog onontgonnen terrein voor het bedrijf. "Zakenmensen zullen niet zo snel tijdens de lunch een McDonald's-filiaal binnenstappen. Die doelgroep zou je weer met andere lunchproducten dan hamburgers kunnen aanspreken. Dat is nog wel een gat in de markt voor McDonald's."

Lees meer over
McDonaldsFastfoodCoronamaatregelenEffectenbeursVerenigde StatenNederland