Problemen bloemensector

Een bosje rode rozen voor Valentijn? Trek je portemonnee maar

Door RTL Z··Aangepast:
© RTL NieuwsEen bosje rode rozen voor Valentijn? Trek je portemonnee maar
RTL

Het is nog altijd het nummer één cadeau voor Valentijnsdag: bloemen. Zeker de rode roos is in aanloop naar 14 februari populair. Maar kijk ook naar alternatieven, zegt de bloemenbranche. Want juist die rozen zijn dit jaar schreeuwend duur. "Sommige collega's hebben ze niet eens ingekocht", zegt een bloemist.

Traditiegetrouw zijn de bloemenprijzen altijd hoog in deze maand, maar nu is het wel erg extreem. Door veel vraag en minder aanbod heeft de bloemensector te maken met prijsstijgingen tot wel 20 procent ten opzichte van vorig jaar.

Andere boeketten

Dat is lastig per bloem uit te drukken. Je kan bijvoorbeeld voor een roos met kleinere knop en kortere steel evenveel betalen, legt Bram Rijkers van de Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW) uit.

En dat zorgt voor andere boeketten dit jaar. "Een bos van 25 euro ziet er nu anders uit dan vorig jaar. Niet per se minder, maar met ander soorten bloemen", benadrukt hij.

Hoe komen de bloemenprijzen tot stand?

Bloemenprijzen worden op de veiling bepaald. Dat is een kwestie van vraag en aanbod. Het aanbod is nu minder, onder meer door de hoge gasprijzen. Kwekers hebben bijvoorbeeld de temperatuur verlaagd in de kas of een deel van de kas leeg gehouden, waardoor er minder aanbod is.

Ook is er minder aanvoer vanuit het buitenland, zoals Afrika. Luchtvracht is duur en wordt voor andere producten ingezet waardoor er minder bloemen onze kant op komen.

En als er dan veel vraag is, zoals nu in de aanloop naar Valentijnsdag, dan gaat de prijs omhoog. De prijs wordt bepaald op de veilingklok waar honderden en soms meer dan duizend kopers tegelijk inkopen.

Er wordt niet geveild bij opbod, maar via het systeem van afmijnen. De prijs begint op een relatief hoog punt en zakt. Inkopers drukken op een bepaald moment op de knop. Als ze te vroeg drukken, betalen ze misschien wat te veel. Als ze te laat drukken, grijpen ze misschien mis.

De rode roos heeft het bijzonder moeilijk. "Er is vooral minder aanbod van exclusieve rozen, met lange stelen en grote volle bloemen. Die rozen zijn natuurlijk richting Valentijnsdag heel populair", legt Michel van Schie van Royal FloraHolland uit. "Wat ook meespeelt, is dat Valentijnsdag in alle landen op dezelfde dag wordt gevierd. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Moederdag." Er is dus veel vraag naar de bloem.

Kies een ander boeket

De prijsstijging is vaak onderwerp van gesprek in de sector, ziet ook Rijkers. "Veel bloemisten willen de prijzen niet doorberekenen aan de klanten", schetst hij het eeuwige dilemma van ondernemers.

Want klanten, die snappen het niet altijd. Bloemist Pascal Zijlmans heeft moeite om uit te leggen hoe de prijsstijging tot stand komt. "Klanten denken dat wij binnenlopen met deze prijzen. Maar dat is niet zo."

Zijlmans probeert in zijn zaak AmbianZe in Kaatsheuvel mensen te motiveren om ook ander soorten boeketten te kopen voor Valentijnsdag. "Het hoeft geen rode roos of een rood boeket te zijn. Sommige collega's hebben de rozen niet eens ingekocht, vanwege de prijs."

Die tip heeft Rijkers ook voor de consument. "Er is voor ieder wat wils. Laat je adviseren door je bloemist. Die vindt iets moois voor elk budget."

Lees meer over
Royal FloraHollandEconomieEnergieEnergiecrisisBloemensectorBloemenEditie NL Link in bio