Tekort aan vliegtuigen

Transavia schrapt vluchten: 'Omgeboekte vlucht bijna drie keer zo duur'

Door Malini Witlox··Aangepast:
© ANPTransavia schrapt vluchten: 'Omgeboekte vlucht bijna drie keer zo duur'
RTL

Vliegtuigmaatschappij Transavia heeft een tekort aan vliegtuigen. Verschillende vluchten worden daardoor geannuleerd. Een van de gedupeerden is Marjolijn le Clercq. Ze zou morgen naar Italië vliegen. Inmiddels heeft ze een heenvlucht bij KLM geboekt, maar is daardoor wel bijna drie keer zoveel kwijt. "Hopelijk gaat de terugvlucht met Transavia wel door."

De koffers waren al deels ingepakt toen Marjolijn vanochtend een vervelende mail kreeg, net toen ze wilde inchecken. "Beste Marjolijn. Het spijt ons, jouw vlucht van Amsterdam naar Napels is helaas geannuleerd", zo luidt de tekst van de mail waarin twee opties worden geboden.

250 euro in plaats van 95

Omboeken of terugbetaling. "Ik heb gebeld, maar omboeken was geen optie. Dan zouden we een dag later vliegen. Maar we hadden al een taxibusje en een hotel voor de eerste dag geboekt en die kosten kunnen we niet terugkrijgen", zegt de gedupeerde reiziger. Ze volgt in Nederland een cursus Italiaans en zou met acht cursusgenoten een week naar Italië gaan.

Ze ging op zoek naar alternatieven. "Met KLM, maar de rechtstreekse vlucht liep vol, terwijl ik toekeek. Waarschijnlijk zochten meer mensen een alternatief. We hebben nu een vlucht geboekt van Amsterdam naar Milaan en dan verder naar Napels. Dan komen we wel een paar uur later aan en het kost veel meer. Zo last minute zijn de prijzen hoog. We betalen nu 250 euro per enkele reis per persoon. Bij Transavia was dat 95 euro."

Bond: 'Transavia verzwijgt rechten reiziger, moet klant veel meer aanbieden'
Lees ook

Bond: 'Transavia verzwijgt rechten reiziger, moet klant veel meer aanbieden'

Volgende week vliegt ze terug vanaf Napels. Voorlopig nog met een directe vlucht met Transavia. "Maar we zijn bang dat dat ook niet doorgaat. Aan de telefoon zeiden ze dat de heenvlucht om operationele redenen was geschrapt. Maar dat wisten ze dan toch al langer dan 30 uur van tevoren? Straks laten ze ook weer zo laat weten dat we niet terug kunnen, dan zit je daar vast."

Problemen met papieren

Een woordvoerder van Transavia zegt dat er zes vliegtuigen in de vloot ontbreken. 5 procent van de vluchten in april en mei zijn daardoor gecanceld. Hoeveel passagiers de dupe zijn, wil het bedrijf niet zeggen.

Twee vliegtuigen die van Transavia zelf zijn, zijn in onderhoud, maar de onderdelen zijn er nog niet. Ook heeft het bedrijf vier vliegtuigen gehuurd van een in september 2022 ter ziele gegane Roemeense luchtvaartmaatschappij. Er zijn echter problemen met het papierwerk, waardoor die vliegtuigen de lucht niet in mogen.

Meeste reizigers 4 april geïnformeerd

"Het merendeel van de passagiers die dit voorjaar vliegen, hebben we 4 april geïnformeerd, op basis van de informatie die we toen hadden. Maar het kan kloppen dan sommige passagiers pas vandaag een mail kregen. Begin april hebben we een rekensom gemaakt. Welke vluchten konden wel doorgaan? Maar omdat de onderdelen langer op zich laten wachten en soms ook andere vliegtuigen kapot gaan, kan altijd een vlucht uitvallen", zegt een woordvoerder van Transavia.

'Binnen redelijkheid' kunnen gedupeerde passagiers de extra kosten die gemaakt zijn, bijvoorbeeld omdat een andere vlucht duurder is, bij Transavia terugvragen. "Daar zijn we coulant mee." Het gaat volgens Europese compensatieregels alleen om passagiers waarvan de vlucht binnen twee weken nadat ze horen van de annulering, zou vertrekken.

Wanneer de op één na grootste luchtvaartmaatschappij van Nederland haar vloot weer op volle sterkte heeft, is nu onduidelijk. Het bedrijf hoopt in juni weer van de problemen af te zijn, maar kan dat niet garanderen.

Lees meer over
TransaviaVliegtuigVakantieReizenGeld