81-jarige aan hoofd van gigantisch brillenbedrijf

Er ontstaat een nieuw superbedrijf: een brillengigant met een omzet van zo'n 15 miljard euro per jaar. Dat is net zoveel als de wereldwijde muziekbranche vorig jaar verdiende en dubbel zoveel als de omzet van ABN Amro. Aan het hoofd staat de 81-jarige italiaan Leonarde Del Vecchio.
Het bedrijf ontstaat door het samengaan van de Italiaanse brillenmaker Luxotica en de Franse brillenglazenproducent Essilor. De nieuwe onderneming maakt onder andere merken als Ray-Ban en Oakley.
Del Vecchio gaat daar de scepter zwaaien als oprichter van Luxxotica. Hij wordt via zijn eigen investeringsbedrijf Delfin de grootste aandeelhouder (31%). Terwijl zijn leeftijdsgenoten hun dagen doorkomen met golf, bridgen, tuinieren of tv-kijken, bepaalt hij straks de richting van een bedrijf waar maar liefst 140.000 mensen werken.
Zijn huidige werknemers zullen vermoedelijk niet snel over hem klagen: vorig jaar gaf hij ter ere van zijn 80ste verjaardag nog aandelen ter waarde van 10 miljoen euro aan hen weg. Dat klinkt grootmoedig en is absoluut gezien ook een groot bedrag, maar relatief valt het wel mee: dat is zo'n 125 euro per persoon.
Tweede baas is 'een gedisciplineerde en gedreven man'
Del Vecchio staat niet alleen aan het hoofd. De huidige baas van Essilor, Hubert Sagnières, wordt de tweede man maar krijgt evenveel zeggenschap. Forbes schreef een paar jaar geleden een artikel over hem, waarin zijn discipline en gedrevenheid geprezen werd.
Zo richtte hij een stichting op om te onderzoeken of en hoeveel de oogscherpte achteruit gaat in verschillende landen en wat daaraan gedaan kan worden. Die organisatie ontstond nadat hij met de Chinese minister van Gezondheid sprak over het feit dat het overgrote deel van zijn landgenoten bijziend zijn. Er was echter geen data om dat te bewijzen, waardoor de minister geen geld los kon krijgen bij zijn regering om Chinezen te onderwijzen over manieren om dat tegen te gaan.
Hubert Sagnières (Beeld: Essilor)
Kostenbesparing
De twee bedrijven hopen met de fusie nog sterker te groeien in de brillenmarkt. Ze denken kosten te kunnen besparen: tussen de 400 en 600 miljoen euro op jaarbasis.