Bedrijven

Schiphol kan mogelijk minder uitbreiden door geluidsoverlast

Door Saskia van Huijgevoort··Aangepast:
Schiphol kan mogelijk minder uitbreiden door geluidsoverlast
RTL

Opstijgende vliegtuigen veroorzaken meer lawaai dan Schiphol denkt. De luchthaven gebruikt voor de berekening van geluidsoverlast een verouderde methode en moet deze updaten, zegt de Commissie m.e.r. na een onderzoek. Dat kan gevolgen hebben voor de uitbreidingsplannen van de luchthaven.

Schiphol wil graag uitbreiden, maar mag dit alleen maar doen als de omgeving en het milieu daar geen hinder van ondervinden. Daarom experimenteert de luchthaven met andere opstijg- en landingsmethodes. Daarin stijgen vliegtuigen bijvoorbeeld sneller naar grote hoogten. Met de extra milieu- en geluidswinst die deze methoden opleveren, kunnen ze weer uitbreiden.

De commissie m.e.r. zet kanttekeningen bij de berekeningen die daarbij toegepast worden. In vergelijking met andere internationaal gehanteerde rekenmethoden, blijkt dat de luchthaven nog niet helemaal op het goede spoor zit.

Hoe zit het precies?

Bij de start schat het rekenvoorschrift de geluidswinst van lager vliegen hoger in omdat de bodem in dat model voor meer geluidsdemping zorgt. Bij de landing wordt de winst juist een klein beetje onderschat. Ook kunnen de verschillende motoren van vliegtuigen meer of minder geluid veroorzaken.

De stijg- en landingsmethode is ook populair bij vliegtuigmaatschappijen omdat deze minder brandstof kost. 's Nachts gebruiken piloten een glijlanding op de Polder- en Kaagbaan omdat ze daarmee minder lawaai maken. Dat klopt wel, zegt de commissie.

Omwonenden klaagden al langer

Omwonenden twijfelden al langer over de gebruikte rekenmethode. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu gaf de commissie daarom de opdracht om eens naar de berekeningen te kijken. Schiphol moet zijn rekenmethode nu opnieuw bekijken. Daarna kijkt de staatssecretaris naar de verdere groei van de luchthaven.

Lees meer over
SchipholLuchtvaartMilieuvervuilingVliegveld