Bedrijven

Alle klanten van KLM kunnen geld terugkrijgen voor geannuleerde vlucht

Door Joep Westerveld··Aangepast:
© ANPAlle klanten van KLM kunnen geld terugkrijgen voor geannuleerde vlucht
RTL

Alle klanten van KLM en Transavia die een tegoedbon kregen vanwege het uitvallen van hun vlucht, kunnen deze omruilen voor geld. Tot nu toe gold deze regeling alleen voor tickets met een datum na 15 mei.

De luchtvaartmaatschappij benadrukt dat het langer duurt dan normaal om de transacties te verwerken, gezien de omvang van de crisis en het aantal annuleringen.

KLM en Transavia voldoen met deze maatregel alsnog aan de Europese regels. Het was de Europese Commissie een doorn in het oog dat vliegmaatschappijen vouchers uitdeelden voor geannuleerde vluchten, in plaats van een terugbetaling.

Nauwelijks alternatieve vluchten

Vliegmaatschappijen, waaronder KLM, hielden lang vol dat het terugbetalen van de tickets simpelweg te veel geld zou kosten. Vooral omdat zij door de coronacrisis nauwelijks alternatieve vluchten konden aanbieden, zoals ze normaal gesproken doen.

KLM kreeg aanvankelijk bijval van het kabinet, dat besloot om de Europese regels tijdelijk niet te handhaven in Nederland en daarmee tegoedbonnen toe te staan. In mei zwichtte het kabinet alsnog voor druk uit Brussel.

Brussel: klant mag tegoedbon weigeren na annuleren vlucht
Lees ook

Brussel: klant mag tegoedbon weigeren na annuleren vlucht

De Europese Commissie adviseerde vliegtuigmaatschappijen om hun vouchers aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld door de waarde ervan te vergroten. Zo zouden bedrijven kunnen voorkomen dat klanten hun geld zouden terugvragen.

Het leidde er in mei toe dat KLM de tegoedbonnen meer waard maakte. Reizigers die een nieuwe vlucht boeken met een voucher, krijgen een premie van 15 procent. Als ze toch direct hun geld terug willen, krijgen ze het oorspronkelijke bedrag retour. Deze regeling blijft bestaan. Voor Transavia geldt de regeling niet.

Lees meer over
Air France KLMMinisterie van Infrastructuur en WaterstaatEuropese CommissieLuchtvaartReizenConsument