Bedrijven

Deze Duitse miljardair dreigt staatssteun Lufthansa te blokkeren

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPDeze Duitse miljardair dreigt staatssteun Lufthansa te blokkeren
RTL

Een dwarsliggende grootaandeelhouder en de vakbonden staan in de weg van een soepele inzet van de miljardensteun waarmee de Duitse overheid Lufthansa wil redden. De aandeelhoudersvergadering die de luchtvaartmaatschappij donderdag houdt, wordt spannend.

Wat is er aan de hand bij Lufthansa?

Evenals alle andere luchtvaartmaatschappijen is ook Lufthansa, dat 130.000 werknemers heeft, midscheeps geraakt door de coronacrisis. Gezien het belang voor de economie en werkgelegenheid wil de Duitse overheid het bedrijf redden met 9 miljard euro aan steun. In ruil daarvoor moet Lufthansa wel onder meer landingsrechten inleveren op de belangrijke luchthavens Frankfurt en München.

Probleem dus opgelost?

Nee, want een soepele invoering van de steun wordt dwarsgezeten door de opstelling van de grootste aandeelhouder van Lufthansa. De afgelopen maanden heeft de Duitse miljardair Heinz Hermann Thiele zijn belang in de luchtvaartmaatschappij uitgebouwd tot ruim 15 procent. Dankzij de gekelderde koers heeft hij daar relatief weinig voor hoeven te betalen.

Enkele dagen vóór de jaarlijke aandeelhoudersvergadering van aanstaande donderdag liet Thiele doorschemeren dat hij wel eens tegen het plan kan stemmen, omdat hij geen voorstander is van overheidsinmenging. "Lufthansa heeft juist geen staatsdeelname nodig om gesaneerd en gezond gemaakt te worden", aldus de machtige grootaandeelhouder.

Machtig genoeg om een spaak in het wiel te steken?

Zijn belang van 15 procent lijkt op het eerste gezicht te klein om de stemming tijdens de aandeelhoudersvergadering te winnen. Maar in de regel komen lang niet alle aandeelhouders van een bedrijf bij een vergadering opdagen. Als er te veel thuisblijven en Thiele medestanders krijgt, kan de redding op losse schroeven komen te staan.

Is Thiele niet wijs, om de redding in gevaar te brengen?

Op het eerste gezicht lijkt het inderdaad onbegrijpelijk dat iemand die als grootaandeelhouder ook gebaat is bij de redding van Lufthansa, nu moeilijk gaat zitten doen. Als Lufthansa failliet gaat, is Thiele het geld dat hij in het bedrijf heeft geïnvesteerd, kwijt.

Maar Thiele is een van de rijkste tien mensen van Duitsland, dus waarschijnlijk niet zo dom om zichzelf in de vingers te snijden. De 79-jarige zakenman bouwde een geschat vermogen van ruim 11 miljard op, dankzij de aankoop en uitbouw van het industriële bedrijf Knorr Bremse.

In 1985 kocht hij een meerderheidsbelang in die producent van remmen, waar hij aanvankelijk als patentenjurist was gaan werken. In 2018 bracht Thiele zijn bedrijf met succes naar de beurs. Velen hadden verwacht dat hij zich daarna zou terugtrekken op zijn grote boerderijen in Uruguay en Zuid-Afrika.

Wat zou zijn power play kunnen verklaren?

Misschien stelt Thiele zich zo hard op in de hoop de staatsinmenging bij Lufthansa op de valreep nog te verzachten. Het lijkt uitgesloten dat de Duitse overheid het moeizaam tot stand gekomen reddingsplan opnieuw op de schop gooit, maar misschien zijn kleine aanpassingen wel mogelijk.

Gisteren zei de Duitse minister van Financiën Olaf Scholz na een gesprek met Thiele te verwachten dat er een akkoord kan worden gesloten.

Ook circuleren geruchten in de Duitse media dat Thiele méér zou kunnen verdienen aan een opsplitsing van Lufthansa, waarbij onderdelen als de technische afdeling, dochters als Swiss en de vliegtuigen afzonderlijk worden verkocht. 

Zijn er nog andere hobbels voor Lufthansa?

Ja. Vandaag werd bekend dat er nog steeds geen akkoord is met de vakbonden over een plan om de personeelskosten van Lufthansa te drukken. De luchtvaartmaatschappij wil het liefste vóór donderdag een akkoord bereiken, zodat er tijdens de aandeelhoudersvergadering een zo helder mogelijk beeld van de toekomst is. Het wordt komende dagen dus nog spannend rond de Duitse luchtvaartreus.

Lees meer over
LufthansaLuchtvaart