'Nieuwe koers succesvol'

Moederbedrijf Blokker blij met verlies van 144 miljoen

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANPMoederbedrijf Blokker blij met verlies van 144 miljoen
RTL

De nieuwe koers, bezuinigingen en het afstoten van ketens lijken hun vruchten af te werpen voor het moederbedrijf van Blokker, de Mirage Retail Group. Vorig jaar werd een verlies van 144 miljoen geleden, ten opzichte van 344 miljoen in 2018.

De omzet daalde ook, van 817 miljoen naar 544 miljoen euro, maakte het bedrijf bekend. Geen reden tot zorgen voor het bedrijf, want de cijfers laten zien dat 'de ingezette koers richting winstgevendheid succesvol is'.

De omzetdaling van 33 procent wordt veroorzaakt door de verkoop van activiteiten van Marskramer, de Aziatische tak van Blokker en groothandel Trend Center. Ook zijn winkels die niet goed liepen gesloten. 

Moederbedrijf Blokker wil HEMA redden van de afgrond
Lees ook

Moederbedrijf Blokker wil HEMA redden van de afgrond

Ombouw winkels

De ombouw van de eigen Blokkers die open blijven is voltooid, dit jaar volgen de 50 winkels van franchisehouders. De nieuwe uitstraling van de winkels trekt meer mensen naar de winkels, die ook nog eens meer kopen. Door minder kortingen te geven en meer eigenmerkartikelen in het assortiment op te nemen, houdt Blokker er ook meer geld aan over.

Daarnaast is het distributiecentrum in Gouda definitief gesloten, wat ook een flinke kostenbesparing oplevert. Bij keten Big Bazar werden vorig jaar 15 vestigingen verkocht aan Xenos, het openen van 46 kleinere winkels is net niet genoeg om het omzetverlies van de verkochte grotere winkels te compenseren. 

"Wij verwachten dat onze route naar herstel onverminderd gerealiseerd kan worden."

Geen overheidssteun

De derde belangrijke keten, speelgoedwinkel Intertoys, wordt als alles goed gaat het komende half jaar helemaal in het bedrijf opgenomen. De coronacrisis gaat uiteraard niet aan het bedrijf voorbij, maar leveranciers en verhuurders krijgen nog gewoon betaald en dat lukt zonder steun van de overheid. 

In de eerste maanden van 2020 werd een 'significant beter resultaat behaald', aldus ceo Michiel Witteveen. "Wij verwachten dat onze route naar herstel onverminderd gerealiseerd kan worden."

"Miniso is niet vergelijkbaar met enige andere winkelformule in Nederland."

Mirage Retail Group heeft verder grote plannen met de franchiserechten voor de Aziatische winkelformule Miniso. Deze keten verkoopt design producten voor vaak minder dan 5 euro. Het bedrijf heeft onder meer een deal met Marvel Studio’s over merchandise van de populaire actieheldenfilms.

Eerste winkel open

"Miniso is niet vergelijkbaar met enige andere winkelformule in Nederland en heeft een frequent wisselend actueel assortiment laaggeprijsde artikelen van hoge kwaliteit", prijst Witteveen de keten aan.

Op 1 mei opende het eerste filiaal in Utrecht, er staan ook winkels gepland in Amsterdam en Eindhoven. Het merk bestaat sinds 2013 en groeit naar eigen zeggen hard. 

Lees meer over
BlokkerBig BazarRetail