Cash burn

IATA: miljarden vloeien weg uit luchtvaartsector, ook volgend jaar

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPIATA: miljarden vloeien weg uit luchtvaartsector, ook volgend jaar
RTL

Reizigers blijven weg en de kosten lopen door. In de tweede helft van 2020 'verbranden' luchtvaartmaatschappijen naar schatting 65 miljard euro (77 miljard dollar) meer dan er binnenkomt. Dat schat de internationale brancheorganisatie IATA.

Ook volgend jaar is het nog niet best. Doordat de vraag naar vliegreizen maar traag herstelt na eerdere reisbeperkingen, vloeit ook dan nog maandelijks 5 miljard tot 6 miljard dollar uit de kas. Pas in 2022 worden weer zwarte cijfers geschreven, verwacht de brancheclub.

In het tweede kwartaal van 2020, toen veel landen in lockdown gingen, verbrandden luchtvaartmaatschappijen ondanks flinke bezuinigingen al 51 miljard dollar. Ondanks versoepelingen ging de zogeheten 'cash burn' ook in de zomermaanden door, blijkt uit een rapport van IATA. 

KLM

Een grote vliegtuigmaatschappij als British Airways komt iedere maand 20 miljoen pond (21,8 miljoen euro) tekort, meldde RTL Z eerder. Mayday dus, en dat geldt ook voor KLM, dat ondanks miljoenen aan loonsteun en het forse steunprogramma dagelijks 10 miljoen euro verliest.

Baas van KLM verwacht nieuwe ontslagronde
Lees ook

Baas van KLM verwacht nieuwe ontslagronde

In de zomer werd wel iets meer gevlogen, maar veel minder dan normaal. Dat is een probleem, want veel luchtvaartmaatschappijen bouwen in de zomer vet op de botten op, voor de minder drukke wintermaanden. Deze bedrijven gaan nu zonder buffers het laagseizoen in, waarschuwt IATA-topman Alexandre de Juniac.

Aanvullende steun

Om vliegmaatschappijen niet om te laten vallen, is volgens IATA aanvullende steun nodig. Eerder schoten overheden luchtvaartmaatschappijen al te hulp met loonsubsidies, belastingverlichtingen of krediet. Zo krijgt KLM miljarden steun van de Nederlandse overheid.

"We zijn dankbaar voor deze steun. Maar de crisis is dieper en langer dan wij ons ooit hadden kunnen voorstellen. En de eerste ondersteuningsprogramma's raken op," zo sorteert De Juniac voor op verdere hulp. "Als de programma's niet worden vervangen of uitgebreid, zullen de gevolgen voor een reeds belemmerde industrie verschrikkelijk zijn."

Prijzen vliegtickets

De prijs van vliegtickets verhogen is geen optie, meent de topman, omdat reizigers dan nog sneller wegblijven. De luchtvaartlobby zinspeelt nu vooral op financiële hulp vanuit de overheid waardoor de schuldenlast niet verder wordt vergroot.

Dat zou dan vooral uitdraaien op kapitaalinvesteringen waarbij overheden aandelen kopen van luchtvaartmaatschappijen. KLM zinspeelde hier al eerder op. Dat kan op het politieke vlak consequenties hebben, want zowel de Franse als de Nederlandse staat heeft een belang van circa 14 procent in het luchtvaartconcern om de nationale belangen te verdedigen. Gehele of gedeeltelijke nationalisering is dus een lastig punt.

Ryanair

Overigens krijgt niet iedere luchtvaartmaatschappij staatssteun. Zo moet Ryanair, dat ook vanuit Nederland vliegt, het op eigen kracht doen. Dat bedrijf verloor in het tweede kwartaal 95 procent van de omzet, die daalde naar 125 miljoen euro. 

De kosten konden ook flink worden gedrukt, met 85 procent. Desondanks was er een verlies van 185 miljoen euro, tegen een winst van 243 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. 

Lees meer over
IATAAir France KLMTransaviaEasyJetRyanair