Schiphol raakt vol

KLM genoodzaakt om vliegtuigen in Groningen te parkeren

Door RTL Z··Aangepast:
© Lex van LieshoutKLM genoodzaakt om vliegtuigen in Groningen te parkeren
RTL

De komende winter heeft KLM weer minder vliegtuigen nodig dan nu, door de aanhoudende wereldwijde coronacrisis en de reisbeperkingen die daarbij horen. De maatschappij is daarom genoodzaakt om twaalf vliegtuigen te parkeren in Groningen.

Sinds het uitbreken van de coronacrisis is het al huilen met de pet op voor KLM. Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar ging zelfs minder dan 10 procent van de vluchten nog door.

Twaalf toestellen naar het noorden

Dat was vorige maand aangetrokken tot 55 procent, vertelt woordvoerder Koen van Zijl, maar inmiddels is dat alweer gezakt naar 49 procent.

En dus moeten er weer extra vliegtuigen aan de grond blijven staan. Tien 737's en twee A330's worden voorlopig geparkeerd op Groningen Airport Eelde om ruimte te sparen op Schiphol. De vliegtuigen worden dan ook verplaatst op verzoek van de luchthaven, vertelt Van Zijl.

Eerder dit jaar stond de luchthaven helemaal vol met geparkeerde vliegtuigen, maar dat kan nu niet meer. De Aalsmeerbaan is weer open en ook de meeste gates zijn weer in gebruik, legt Schiphol-woordvoerder Hans van Kastel uit. Daarom kunnen er veel minder vliegtuigen permanent aan de grond staan. "Dat maakt dat het prettig is dat KLM vliegtuigen verplaatst."

Tientallen vliegtuigen parkeren: een hele operatie, maar wel gratis
Lees ook

Tientallen vliegtuigen parkeren: een hele operatie, maar wel gratis

Hoeveel vliegtuigen van KLM er nu in totaal aan de grond staan, is volgens de woordvoerder minder makkelijk te zeggen dan je zou denken. De toestellen worden namelijk zoveel mogelijk gerouleerd, zodat ze niet in verval raken.

Wel is dus duidelijk dan minder dan de helft van de vluchten wordt uitgevoerd door de 168 vliegtuigen die KLM in totaal heeft.

Gratis?

Op Schiphol is het parkeren van vliegtuigen door de coronacrisis gratis om maatschappijen niet nog verder de afgrond in te duwen. Of dat in Groningen ook zo is, is niet duidelijk. De woordvoerder van KLM zegt het niet te weten, maar voegt daaraan toe dat die afspraken met de luchthaven niet openbaar zijn.

Groningen Airport Eelde was niet bereikbaar voor een toelichting.

Ingepakt

De twaalf vliegtuigen kunnen trouwens niet zomaar neergezet worden op de noordelijkste luchthaven van het land. De toestellen worden helemaal ingepakt en alle openingen worden dichtgemaakt.

Er moeten ook regelmatig checks uitgevoerd worden door een specialistisch team om ervoor te zorgen dat de vliegtuigen ook snel weer in gebruik genomen kunnen worden.

Wanneer dat zal zijn, is nog onduidelijk. Met de opleving van het virus in Nederland, Europa en veel andere delen van de wereld, lijkt er opnieuw een erg magere tijd voor de luchtvaart aan te komen.

Hoe KLM de nabije toekomst ziet zal waarschijnlijk op vrijdag duidelijker worden. Dan presenteert het bedrijf de cijfers over het derde kwartaal.

Mogen ze ook weer weg?

KLM is niet bang dat dat ze in dezelfde situatie terechtkomen als Lufthansa. De Duitse maatschappij heeft een aantal vliegtuigen geparkeerd op Twente Airport, maar kwam er tot grote ontsteltenis achter dat de vliegtuigen daar niet mogen opstijgen.

De luchthaven bleek namelijk wel een landingsvergunning te hebben voor de 747's, maar geen toestemming van de Inspectie Leefomgeving en Transport om ze ook weer te laten vertrekken.

Daarvan is in Groningen, dat ook gebruikt wordt als vliegveld voor vakantievluchten, geen sprake. "Dat is allemaal geregeld", aldus de woordvoerder.

Lees meer over
Air France KLMSchipholCoronacrisis in NederlandCovid-19Luchtvaart