Extra kapitaalinjectie nodig

Hoekstra in gesprek over extra steun om Air France-KLM in de lucht te houden

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANPHoekstra in gesprek over extra steun om Air France-KLM in de lucht te houden
RTL

Nog geen drie weken nadat dochterbedrijf KLM de rest van de miljardensteun binnenhaalde, is minister Wopke Hoekstra van Financiën in onderhandeling met moederbedrijf Air France-KLM over nieuwe overheidssteun. Het bedrijf heeft miljarden euro's extra nodig om de coronacrisis te overleven.

Na harde onderhandelingen gingen de piloten van KLM op 3 november alsnog akkoord met het inleveren van loon tot 2025. Dankzij de deal met de piloten, krijgt KLM ook de rest van de 3,4 miljard euro uit het steunpakket van minister Hoekstra.

Witte rook: akkoord tussen piloten en KLM
Lees ook

Witte rook: akkoord tussen piloten en KLM

Dat betekende goed nieuws voor de mensen op het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen, maar in Parijs was het slechts een vinkje op het to-do-lijstje van het bestuur onder leiding van topman Ben Smith. Het bedrijf heeft zichzelf tot in mei de tijd gegeven om een kapitaalinjectie van miljarden euro's te regelen. 

Dat tijdstip is zo vastgesteld, omdat er goedkeuring nodig is van de aandeelhouders voor zo'n plan en de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering is een goed moment om daar om te vragen.

In gesprek

Geld ophalen bij beleggers is lastig, omdat het zo slecht gaat in de luchtvaartsector. En dus is de hoop opnieuw gevestigd op de Franse en Nederlandse staat, beide aandeelhouder in Air France-KLM.

Gesprekken met de grootaandeelhouders over steun zijn ook al gaande, zei Anne Rigail, ceo van Air France, tijdens een persbriefing eerder deze week.

Het ministerie van Financiën bevestigt dat. "Uiteraard is er - in het bijzonder in deze uitdagende tijd voor de luchtvaart - doorlopend overleg met Air France-KLM over de toekomst van het bedrijf. Dat gaat ook over extra kapitaal", reageert een woordvoerder op vragen van RTL Z. 

Maar dat wil nog niet zeggen dat die steun er ook komt, benadrukte Hoekstra vandaag voor aanvang van de ministerraad. "Dat gaan we bekijken en dan liggen alle opties op tafel", zei hij. In de komende maanden, of uiterlijk over zes maanden, verwacht hij duidelijkheid, zei hij eerder deze week in zijn wekelijkse gesprek met RTL Z.

Boekhouding op orde

Het bedrijf is er al maanden duidelijk over: er moet nieuw geld bij om de boekhouding op orde te krijgen. Dat hier extra haast is geboden, komt door nog somberdere vooruitzichten voor de sector dan eerst vanwege de tweede golf coronabesmettingen. 

Analisten van Credit Suisse en HSBC winden er geen doekjes om in hun rapporten: het bedrijf gaat snel de 'balance sheet' repareren. Voor Air France-KLM betekent dit dat het bedrijf op zoek moet naar zo'n 5 miljard euro, vertelt Ruxandra Haradau-Döser, luchtvaartanalist van zakenbank Kepler Cheuvreux. 

Schuldenlast

Air France-KLM staat er dankzij de 10,8 miljard euro steun weliswaar erg goed voor in vergelijking met de rest van de sector, maar zucht onder de schuldenlast. Aan het eind van dit jaar heeft het bedrijf een negatief eigen vermogen van meer dan 5 miljard, schat Haradau-Döser.

En daar moet het vanaf, want zolang het bedrijf zo diep in de schulden zit, zijn beleggers daar op gefocust en niet op de vooruitgang die het bedrijf volgens haar wel boekt bij het snijden in de kosten. 

Verontruste beleggers

Pas als het negatieve eigen vermogen is aangepakt, dan zijn beleggers gerustgesteld. De reden is een Franse wet, die een bedrijf verbiedt om langer dan twee opeenvolgende jaren een negatief eigen vermogen te hebben. Als dit toch het geval is, kunnen schuldeisers faillissement aanvragen. 

"Ik zou niet verbaasd zijn als er op korte termijn al een oplossing voor het schuldprobleem gezocht wordt."

Dat scenario, dat overigens pas eind 2022 realiteit kan worden, wil Air France-KLM voorkomen, legt Haradau-Döser uit. Het bedrijf moet daarom snel inkomsten hebben, maar uit de kaartverkoop zal dat de komende maanden nog niet komen. "In de winter verwachten we nog weinig vliegverkeer, maar in de zomer zal er aanzienlijk meer gevlogen worden", zegt zij. 

Verschillende opties

"Ik zou niet verbaasd zijn als er op korte termijn al een oplossing voor het schuldprobleem gezocht wordt", aldus Haradau-Döser. Om dit te doen zijn er verschillende opties.

Het meest waarschijnlijke is het omzetten van leningen naar aandelen. En dat is vervelend voor bestaande aandeelhouders, want hun aandelenbelang verwatert als er extra aandelen worden uitgegeven. Hun bestaande aandelen worden minder waard en dividend moet over meer aandelen verdeeld worden, stel dat Air France-KLM weer dividend kan uitkeren.

"Verwatering van het Nederlandse belang om aan de Franse wet te voldoen, zal niet makkelijk zijn."

De mogelijke verwatering is daarom reden voor zakenbank HSBC om het koersdoel voor de luchtvaartmaatschappij te verlagen in hun meest recente analyse over de sector.

Nederlandse staat

Die verwatering geldt ook voor de Nederlandse staat, die op dit moment een belang van 14 procent heeft in het bedrijf.

"Verwatering van het Nederlandse belang om aan de Franse wet te voldoen, zal niet makkelijk zijn", zegt Haradau-Döser diplomatiek. Het zou de analist dan ook niet verbazen als een akkoord over een nieuw pakket pas na de Nederlandse verkiezingen halverwege maart bekend zal worden. 

Een Nederlands 'ja' op een nieuw steunpakket voor de vliegmaatschappij zal sowieso alleen onder voorwaarden komen, zei minister Hoekstra al eerder. Een van de eisen zal zijn dat het moederbedrijf moet snijden in de kosten, net als dochterbedrijf KLM moet in ruil voor het steunpakket van 3,4 miljard euro. 

Lees meer over
Air France KLMMinisterie van FinanciënLuchtvaartEffectenbeurs