Meer blauw, groter logo

Nieuwe airco, loveseats en USB-poortjes: opknapbeurt voor dubbeldekkers NS

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANPNieuwe airco, loveseats en USB-poortjes: opknapbeurt voor dubbeldekkers NS
RTL

De NS gaat 45 dubbeldekkers in de komende twee jaar een flinke opknapbeurt geven. Aan de buitenkant wordt de trein overgespoten in de nieuwe huisstijl van het bedrijf, met onder meer een groter logo en volledig blauwe bovenkant. Binnenin komen er overal USB-poorten en worden de balkons van meer comfort voorzien.

Het gaat om treinen van het type VIRM 2 en 3, waarbij de letters staan voor Verlengd InterRegio Materieel. In totaal gaat het om 45 treinen, die bestaan uit 242 rijtuigen. Als alles volgens plan gaat, zijn al deze treinen eind 2023 opgeknapt en kunnen ze nog eens 18 jaar mee

"We zijn er trots op dat we onze dubbeldekkers een dubbele levensduur kunnen geven in eigen huis en dat dit op een nagenoeg volledig circulaire manier tot stand komt", aldus Marjan Rintel, president-directeur van het staatsbedrijf.

Een monteur aan het werk in de vernieuwde 2de klasse coupe.© NS
Een monteur aan het werk in de vernieuwde 2de klasse coupe.

Bij het opknappen, dat in Haarlem gebeurt, wordt 99 procent van al het materiaal uit de trein hergebruikt of gerecycled, aldus NS. De rijtuigen krijgen onder meer nieuwe, duurzame verlichting, een nieuwe airco en USB-aansluitingen in de 1e en 2de klasse. 

Het vernieuwde balkon en toilet van de dubbeldekkers.© NS
Het vernieuwde balkon en toilet van de dubbeldekkers.

Om de reis voor reizigers die geen zitplaats hebben kunnen bemachtigen wat te veraangenamen, worden ook de balkons van een upgrade voorzien. Er komen loveseats, een soort bankjes, en zogeheten stits: een plekje om als reiziger tegenaan te leunen. Ook komt er een aparte stoel op het balkon voor iemand die een rolstoelgebruiker begeleidt. 

Camera's binnen en buiten

En passant voorziet NS ook alle treinen van camera's. Dat doet het bedrijf bij alle nieuwe treinen, in de trein zelf en aan de voorkant. In de trein zijn deze bedoeld voor het verhogen van de sociale veiligheid. De camera's aan de voorkant zijn zodat als er een ongeluk gebeurt, de politie met deze beelden de oorzaak van de aanrijding sneller kan achterhalen. Daardoor is het treinverkeer minder lang gestremd, legt een woordvoerder uit. 

De NS trekt in totaal zo'n 400 miljoen uit voor het moderniseren van de 45 treinen, waarvan het eerste exemplaar direct in gebruik genomen zal worden. In totaal investeert het bedrijf zo'n 3,7 miljard euro in nieuwe treinen en het opknappen van bestaand materieel. 

Nieuwe intercity vertraagd

De introductie van het nieuwe model intercity van NS, vanwege het uiterlijk omgedoopt tot wasbeer of wesp, verloopt minder voorspoedig dan verwacht. Door de coronacrisis zijn sommige onderdelen later geleverd, waardoor een deel van de treinen later geleverd kan worden dan gedacht.

Ook verloopt het testen moeizamer dan gepland. De eerste treinen van dit type zullen in de loop van dit jaar reizigers in Nederland vervoeren. 

Lees meer over
Nederlandse Spoorwegen (NS)ProRailOpenbaar vervoerTreinen