Varen op groener gas

Scheepvaart moet verduurzamen, Rederij Doeksen loopt voorop met bio-LNG

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPScheepvaart moet verduurzamen, Rederij Doeksen loopt voorop met bio-LNG
RTL

De scheepvaart moet verduurzamen. Op dit moment stoot de scheepvaart nog te veel uit en om klimaatdoelstellingen te halen moet dat veranderen. Een mogelijke oplossing is het gebruik van bio-LNG. Rederij Doeksen stapt daar volledig naar over, al hun schepen gaan varen op duurzaam opgewekt gas.

Scheepvaart is een vervuilende business. Op dit moment varen er volgens onderzoeksinstituut TNO zo'n 3.800 schepen in de Nederlandse binnenvaart. Samen verstoken die ongeveer 12 miljard kilogram stookolie per jaar, goed voor 1.900 miljoen kilogram CO2-uitstoot.

Dat is net zo veel als wat de stad Amsterdam in zes maanden verbruikt. Heel langzaam verlegt de sector nu de koers richting schonere energie.

Vergist organisch materiaal 

Er zijn elektrische schepen in ontwikkeling, maar een iets eenvoudigere overstap lijkt het gebruik van biologisch vloeibaar gemaakt gas, in het Engels biologisch Liquified Natural Gas (bio-LNG).

LNG is meestal aardgas, maar bio-LNG wordt gemaakt door organisch materiaal zoals plantaardige resten te laten vergisten. Door het vergisten krijg je biogas.

Nadat alle vervuiling eruit gefilterd is wordt het gas afgekoeld waardoor het vloeibaar wordt. Zo krijg je bio-LNG. Een compact vloeibaar gas dat vrij eenvoudig te vervoeren is. 

In deze video uit oktober 2020 zie je hoe vervuilend de scheepvaart is en waarom het lastig is er iets aan te doen.

Minder CO2-uitstoot

Bio-LNG heeft voordelen. Het heeft een veel lagere CO2-uitsoot dan stookolie. Bij gewone LNG komt veel methaan vrij, een zwaar broeikasgas, maar bij de biovariant is dat veel minder. Bovendien wordt bio-LNG gemaakt van organisch materiaal en niet van fossiele brandstoffen.

Reden voor Rederij Doeksen, de uitbater van veerdiensten tussen Harlingen en de Waddeneilanden Vlieland en Terschelling, om volledig over te stappen op biogas voor de hele vloot. 

Een logische keus, vindt Dirk Spoor, algemeen directeur bij de rederij die al sinds 1908 bestaat. "Wij zijn altijd eigenlijk een innovatief bedrijf geweest. We waren ook een van de eerste veerdiensten die snelboten in dienst nam", zegt hij tegen RTL Nieuws. "En dit is ook een innovatie waarbij we redelijk vooraan staan, omdat wij geloven dat wij als veerdienst die kant op moeten." 

Een veerboot van Rederij Doeksen.© RTL Nieuws
Een veerboot van Rederij Doeksen.

'Klimaat gaat verkeerde kant op' 

Volgens Spoor gaat het de verkeerde kant op met het klimaat en moet een rederij als Doeksen, die begaan is met de wereld en dagelijks door het UNESCO-werelderfgoed van de Waddenzee vaart, een steentje bijdragen om het tij te keren. 

In eerste instantie gebeurt dat door te kiezen voor LNG, maar uiteindelijk door volledig te kiezen voor bio-LNG. "Door over te stappen op bio-LNG kunnen we ook de CO2-uitstoot enorm reduceren. Dus dat staat op het programma voor de komende jaren." 

'Passagiers willen het ook' 

De investering in een schip dat vaart op bio-LNG is weliswaar groter dan de investering in een gewoon schip. "Maar wij geloven wel dat het zich op de lange termijn loont en de enige route is die we kunnen gaan", zegt hij. 

Groener varen is ook iets waar passagiers om vragen. "Ja steeds meer. Ze worden zich steeds meer bewust van hun reisgedrag en wat dat betekent. Dus passagiers stellen dat steeds meer op prijs", zegt Spoor. 

Niet genoeg bio-LNG

Jasper Faber, milieueconoom bij CE Delft, een onderzoeks- en adviesbureau dat zich specialiseert in milieu- en duurzaamheidsvraagstukken, vindt dat Doeksen een compliment verdient. "Het is een hele goede eerste stap voor deze rederij. Het is niet uiteindelijk voor de hele zeevaart de oplossing, want daarvoor is er gewoon niet genoeg bio-LNG beschikbaar", zegt hij. 

Het is een belangrijk signaal van Doeksen, vindt hij. "Ze laten daarmee zien dat het mogelijk is over te stappen van fossiele brandstoffen op klimaatvriendelijke brandstoffen, en uiteindelijk moet de hele zeevaart daar naartoe." 

Omdat er niet genoeg bio-LNG is voor de hele scheepvaart zullen er ook andere alternatieven moeten komen. "Dus de rest van de zeevaart zou moeten overstappen op waterstof, ammoniak of andere klimaatvriendelijke brandstoffen", zegt Faber.

Lees meer over
Dirk SpoorJasper FaberRederij DoeksenCE DelftNatuur & MilieuBioLNGScheepvaartLuchtvervuilingMilieuvervuilingBrandstofHarlingenVlielandGemeente Terschelling