Misleidende wasmiddelreclame voor Ariel moet van de buis

Schoonmaakgigant Procter & Gamble moet een misleidend reclamespotje voor het wasmiddel Ariel All-in-1 van de buis halen. Het middel is wel beter dan concurrent Robijn van Unilever, maar niet twee keer beter. Bovendien is het aanzienlijk duurder.
Unilever stapte boos naar de rechter, en kreeg daar eind vorige week grotendeels gelijk. Dat blijkt uit een recente uitspraak van de Rotterdamse voorzieningenrechter.
Marktleiders
Het Britse Unilever is de fabrikant van het wasmiddelenmerk Robijn, dat met een marktaandeel van 27 procent marktleider in Nederland is. Het Amerikaanse Procter & Gamble (P&G) maakt Ariel, met een marktaandeel van 23 procent de nummer twee op de markt.
Sinds begin november adverteert P&G op een groot aantal televisiezenders met een commercial voor haar wasmiddel Ariel All-in-1 pods.
Volgens het reclamefilmpje verwijdert een dosis Ariel beter vlekken dan een concurrerend vloeibaar wasmiddel. In beeld wordt een Ariel-pod daarbij vergeleken met twee maatbekers van het 'best verkopende merk wit geconcentreerd vloeibaar wasmiddel'.
Unilever eist verbod
Uit een vrijdag openbaar geworden uitspraak van de Rotterdamse voorzieningenrechter blijkt dat Unilever naar de rechter is gestapt, om P&G te verbieden om het filmpje nog langer uit te zenden.
Unilever erkende voor de rechtbank dat Ariel beter vlekken verwijdert dan Robijn, maar vindt de vergelijking met twee doses misleidend. Dat zou suggereren dat het wasmiddel minimaal twee keer beter is, terwijl uit tests zou zijn gebleken dat het slechts zo'n 15 procent beter is.
Iets beter, veel duurder
Daarbij wijst Unilever erop dat het wasmiddel van de concurrent gemiddeld ruim 50 procent duurder is. Ook door dat prijsverschil te verzwijgen, zou de commercial een verkeerd beeld scheppen.
Unilever eiste dat P&G meteen stopt met het uitzenden van de reclamefilm, en eveneens een verbod op toekomstige vergelijkende commercials.
Verder wilde de maker van Robijn dat P&G op haar eigen websites een rectificatie zou plaatsen, waarin ook duidelijk wordt gewezen op het prijsverschil tussen de twee wasmiddelen.
Commercial is misleidend
De Rotterdamse voorzieningenrechter oordeelde donderdag dat de commercial van P&G voor Ariel inderdaad misleidend is, en verbiedt de wasmiddelenmaker het filmpje nog langer uit te zenden.
Het door Unilever geëiste bredere verbod op vergelijkingen in toekomstige commercials en de rectificatie wijst de rechtbank echter van de hand.
Eerlijke reclame
Hoewel de rechter dus niet alle eisen inwilligde, laat de Nederlandse dochter van de Britse voeding- en zeepgigant weten blij te zijn. "Wij zijn tevreden met de uitspraak waarin Unilever in het gelijk is gesteld in de rechtszaak over een Ariel wasmiddelreclame met misleidende informatie", aldus woordvoerster Marlous den Bieman.
Een woordvoerster van het PR-bureau van Procter & Gamble laat weten dat de Amerikaanse zeepfabrikant niet vindt dat de commercial misleidend is. Het bedrijf beweert zich in te zetten voor een 'duidelijke en eerlijke reclame' en vindt dat de commercial daaraan voldoet. "Wij zullen de uitspraak naleven, terwijl wij ons beraden over mogelijke juridische vervolgstappen."