Kleiner vaasje

Biertje voor hetzelfde geld, maar wel een slok minder

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP Biertje voor hetzelfde geld, maar wel een slok minder
RTL

​​​​​​​Krimpflatie heeft een vlucht genomen in de afgelopen tijd. Fabrikanten rekenen dezelfde prijs maar de inhoud van de verpakking gaat wat omlaag. Ook bij het glas bier in de kroeg gebeurt het. Maar om te zorgen dat je geen halfvol glas krijgt, worden de glazen gewoon kleiner. Al zie je dat niet.

Diep in het glaasje kijken wordt steeds duurder. Ook dit jaar hebben de grote bierbrouwers hun prijzen verhoogd. Horecaondernemers moeten volgens de Rabobank 6 procent meer betalen voor hun ingekochte bier. Het resulteert in hogere prijzen aan de bar.

Maar de kroegbaas kan ook voor een andere strategie kiezen: kleinere glazen. En dan zo dat ook de nuchtere bierdrinker het niet door heeft.

Businessmodel

In de horeca gebeurt daarmee wat ook in de supermarkt een trend is; dezelfde prijs, maar wel voor een kleinere hoeveelheid.  De glazenmaker met de naam Bierwinst heeft er een businessmodel van gemaakt. En naar eigen zeggen met succes.  

In een normaal fluitje kan 20 centiliter bier. In een vaasje (ook wel bekend als het Amsterdammertje) gaat 25 centiliter, zo is algemeen bekend. Horecaondernemer én glazenmaker Jop Nieuwenhuizen wil dat anders. "Die glazen moeten kleiner. Net als vroeger." Daarom produceert hij vaasjes waar maar 20 centiliter in gaat, en fluitjes van 18 centiliter.

Biertje? Trek dan maar de portemonnee: prijzen omhooggeschoten
Lees ook

Biertje? Trek dan maar de portemonnee: prijzen omhooggeschoten

Transparantie in het glas

Dat hij daarmee zijn klanten boos zou kunnen maken gelooft hij niet. "Het gaat om meer transparantie. Iets dat bij bierbrouwers ver te zoeken is." Brouwers hebben namelijk volgens hem over de ruggen van horecaondernemers de inhoud van bierglazen jaren terug alweer vergroot.

Leuk voor de drinker, maar niet voor de kroegbaas. Het vergroten van de glasmaten is volgens Nieuwenhuizen het laatste wapenfeit van het grote bierbrouwerskartel in Nederland dat nu elf jaar geleden werd ontmanteld.

Alle glazen vervangen

"De brouwers moesten een enorme boete betalen toen. Om dat terug te verdienen hebben ze de standaardmaten van het fluitje en vaasje vergroot. Destijds kwamen ze ook overal langs om alle glazen ineens te vervangen."

Met het idee meer liters bier te verkopen aan de horecaondernemer die waar hij eerst vijf vaasjes uit een liter tapte er nu nog maar vier kreeg. "Maar in de kroeg werden niet meer glazen verkocht. Dus daar gaat twintig procent van je omzet."

Er is geen wettelijke minimumhoeveelheid voor een vaasje of fluitje. Wel moet in de horeca op het glas staan hoeveel er precies in gaat. 

Oude maat terug

Nieuwenhuizen wilde de oude maten van zijn glazen terug. En is ze zelf gaan produceren. Hij gebruikt ze in zijn eigen zaken in Zeist en telt naar eigen zeggen ook 2500 andere horecaondernemers als klant. Nu de prijzen in rap tempo vrijwel overal omhoog gaan, merkt hij dat er ook meer belangstelling is voor zijn glazen.

"Ik ben er in tegenstelling tot de bierbrouwers transparant over en dat werkt. Ik bied een vaasje van 20 cl. Maar als een gast het maatje van 25 cl wil dan kan dat ook. Dan betaalt hij of zij wel 70 cent extra."

Nieuwenhuizen met zijn glaasjes.
Nieuwenhuizen met zijn glaasjes.

Hoofdredacteur Diederik van Korven van Biernet.nl is niet te spreken over het kleinere glas. "Je bedondert de consument. Je zult het dan ook vooral zien in discotheken en nachthoreca waar ze met merkloze glazen werken. En volgens mij is het vaasje altijd 25 cl geweest en het fluitje 20 cl."

Fluitje Heineken ook kleiner

Bierbrouwer Heineken heeft echter besloten om de horeca tegemoet te komen en maakt inmiddels weer fluitjes met een inhoud van 18 cl. "Ook hebben we het kleintje pils weer teruggebracht. In dat glas gaat 16 cl", legt een woordvoerder uit.  

"We geven horecaondernemers de vrijheid om te doen wat ze willen met hun gasten." Maar, zo geeft hij ook toe, 'het vaasje wás en blijft 25 cl'.

Opportunisme

Ondanks het feit dat je ook andere maten vaasjes en fluitjes kunt kopen, legt Nieuwenhoven zich niet neer bij wat de brouwerijen de horeca bieden. "Het blijft een discussie over wat de standaardinhoud van een bierglas is." Daarbij heeft hij ook gemerkt dat de brouwerijen opportunistisch zijn.

"Zo was op Koningsdag het advies van de brouwerijen om met plastic vaasjes van 20 cl te werken. Omdat anders de capaciteit van de biertanks onvoldoende zou zijn. Dus ze doen ook maar wat hun op dat moment het beste uitkomt."

Lees meer over
HeinekenBierInflatieLink in bio