13 of 14 jaar

Bedrijven zetten meer jonge kinderen in vanwege krappe arbeidsmarkt

Door Maarten Veeger··Aangepast:
© archieffoto ANPBedrijven zetten meer jonge kinderen in vanwege krappe arbeidsmarkt
RTL

Bedrijven kijken in de huidige krappe arbeidsmarkt vaker of kinderen van 13 en 14 jaar hun vacatures kunnen opvullen. Sectoren waar deze jonge kinderen mogen werken, zoals supermarkten, folderbezorging en pretparken, werven ze specifiek. "13 is het nieuwe 16 jaar."

Op de website van Jumbo kun je met een rekenmodule precies uitrekenen wat je gaat verdienen als 13-jarige in de supermarkt. 'Lekker verdienen', staat er wervend bij. Voor 13- en 14-jarigen is het salaris hetzelfde als voor een 15-jarige: 4,86 euro per uur, inclusief vakantiegeld.

In het pretpark

Jumbo is niet de enige supermarkt waar actief naar de kinderen wordt gezocht voor baantjes tot 10 uur per week. Ook onder meer Albert Heijn en Coop zetten de tieners graag in voor een salaris net onder de vijf euro. En het gebeurt ook in andere sectoren waarin veel parttime werk te vinden is.

Zo werkt attractiepark Julianatoren in Apeldoorn steeds meer met jonge kinderen. "We hebben nu veertig kinderen in de leeftijd 13-14-15 aan de slag hier", vertelt directeur Jeroen Buter. "Vroeger begon het bij 15,16 jaar. Nu werven we volop onder 13- en 14-jarigen. Dat is echt verschoven."

De inzet van kinderen kan volgens de wet maar beperkt. Op niet-schooldagen mag dat maximaal 7 uur per dag. Op zondag mogen kinderen van 13 en 14 jaar niet werken; 15-jarigen alleen als ze de zaterdag ervoor niet werken (en vice versa)

Propjes opruimen

Kinderen van 13 en 14 mogen maximaal 12 uur per week werken en maximaal 4 weken per jaar 35 uur per week. Verder mogen kinderen alleen licht niet-industrieel werk doen, zoals vakken vullen in de supermarkt, inpakken of meehelpen in een manege of op een camping.

"Wij zetten ze in bij de entree of ander plekken waar bezoekers vaak doorverwezen worden", legt Buter uit. Maar ook ruimen ze propjes op, ruimen dienbladen af en vullen attracties bij.

Krapte op arbeidsmarkt neemt nog verder toe
Lees ook

Krapte op arbeidsmarkt neemt nog verder toe

Wervingsbureau Young Capital zegt op de website ook te bemiddelen voor werk voor 13-jarigen. Op dit moment is er werk als folderbezorger, als 'whizkid' die ouderen helpt met computerprobleempjes, en met karweitjes en oppaswerk.

Bij de vraag van RTL over hoeveel kinderen via hen worden ingezet, zwakt de woordvoerder de werving af: "We hebben dit in het verleden aangeboden, maar uit de praktijk is gebleken dat deze groep jongeren veelal zonder tussenkomst van een uitzendbureau aan de slag gaat."

Pareltjes

Directeur Buter van Julianatoren zegt de jongeren inderdaad uitsluitend zelf te werven.

"In advertenties richten we ons nu specifieker op 13-jarigen. We flyeren bij scholen en in de stad. En dat doen we tegenwoordig een stuk meer." Hoe jonger betrokken bij het bedrijf hoe beter, zegt Buter. "We vinden het ook fijn om mensen jong binnen te halen. Er zitten soms pareltjes tussen. En vaak blijven ze vele jaren bij ons werken."

Concurrentie voor de folderbezorgers

Het bezorgbedrijf voor reclamefolders Spotta zet al decennia 13- en 14-jarigen in, zo zegt directeur Yme Pasma.

"Er zijn bijna tienduizend kinderen in die leeftijd die ons reclamedrukwerk of huis-aan-huis kranten bezorgen. Dat is 40 procent van onze mensen."

Folders bezorgen was lange tijd het populairste werk dat de kinderen onder de 16 als bijbaan konden krijgen. "Maar we merken de laatste tijd dat de druk op deze leeftijdscategorie is toegenomen. Ook supermarkten zitten er steeds meer achteraan."

Oppassen voor kinderarbeid

Bedrijven moeten goed oppassen met het inzetten van die jonge kinderen, legt hoogleraar Arbeidsmarkt Ton Wilthagen van de universiteit van Tilburg uit.

"Het is niet de bedoeling dat ze echt gaan werken. Het wordt al snel kinderarbeid. En het gevaar schuilt erin doordat er krapte is onder het oudere personeel, er toch steeds meer taken naar de jongeren verschuiven. Het beroep op jonge mensen neemt toe."

Van harte welkom

Jumbo wil niet zeggen hoeveel 13- en 14-jarigen er bij het bedrijf werken. Een woordvoerder zegt alleen dat ze bij Jumbo altijd op zoek zijn naar nieuwe, enthousiaste collega's. "Daarbij zijn ook jongeren van 13-14 jaar bij ons van harte welkom in de rol van vakkenvuller. Uiteraard houden we ons daarbij altijd aan de geldende wet- en regelgeving." 

Albert Heijn zegt deze tieners te werven via posters en dat het goed lukt om de vacatures op te vullen. Hoeveel kinderen er bij de supermarktketen werken, weet de woordvoerder van het bedrijf niet.

Coop is benaderd voor een reactie, maar heeft nog niet gereageerd.

Lees meer over
JumboKinderarbeidArbeidsmarkt