Geluidsoverlast en CO2-reductie

Luchtvaartbranche wil via kort geding krimp Schiphol voorkomen

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPLuchtvaartbranche wil via kort geding krimp Schiphol voorkomen
RTL

Minder vluchten op Schiphol? Dat gaat niet gebeuren, als het aan de luchtvaartbranche ligt. Verschillende maatschappijen onder wie KLM, Transavia, TUI en Corendon willen dat de krimp naar 460.000 vluchten per jaar van tafel gaat. Ze spannen een kort geding aan.

Het kabinet wil het aantal toegestane vluchten op Schiphol fors verminderen. Het maximumaantal is nu nog 500.000 vluchten per jaar. Dat wordt deze winter teruggebracht tot 460.000 vluchten. 

Het kabinet wil zo de overlast voor omwonenden verminderen. Ook moet de luchtvaartsector krimpen om de stikstofuitstoot te verminderen.

Staat voor de rechter

De KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, EasyJet en TUI dagen de Nederlandse overheid voor de rechter. "Het is een onnodige en schadelijke beslissing", stellen ze in een persbericht. De krimp zou in strijd zijn met nationale, Europese en internationale regelgeving. Ook heeft de overheid volgens de maatschappijen geen alternatieven voor geluidsredactie onderzocht.

Meer slecht nieuws voor Schiphol: kabinet wil aantal vluchten fors verminderen
Lees ook

Meer slecht nieuws voor Schiphol: kabinet wil aantal vluchten fors verminderen

Schoner vliegen

De capaciteitsreductie is volgens de luchtvaartmaatschappijen slecht voor de Nederlandse economie. Ook zouden de reismogelijkheden en verbindingen voor consumenten daardoor aanzienlijk beperkt worden. Bovendien, zo claimen de bedrijven, worden er miljardeninvesteringen gedaan om schoner te vliegen.

"Bij de overheid vinden we helaas geen gehoor. Dat is de reden dat we ons gedwongen zien de stap naar de rechter zetten", zegt KLM-baas Marjan Rintel.

"De maatregelen belonen niet de inspanningen die zijn en worden gedaan door de airlines om geluid en uitstoot te reduceren", meent Arjan Kers, General manager TUI Nederland. 

'De grens over gejaagd'

Er zijn andere opties, menen ze, zoals het sneller vernieuwen van vliegtuigen om de geluidshinder te beperken en de uitstoot te verminderen. "Door Schiphol te laten krimpen worden reizigers de grens over gejaagd", aldus Corendon.

Het kabinet wil de vliegbewegingen vanaf komende winter beperken. Toch is een kort geding waarin een rechter een snel besluit neemt noodzaak, legt een woordvoerder van KLM uit. "We plannen onze vluchten ver vooruit en gaan nu met de andere maatschappijen samen nog uit van 500.000 vluchten."

Begin mei worden normaliter de slots verdeeld door slotcoördinator Airport Coordination Netherlands (ACNL). De slotcoördinator wil de krimp eerlijk over de luchtvaartmaatschappijen verdelen.

Ander kort geding

Behalve in dit kort geding zal de Staat de krimpbeslissing ook in een ander kort geding moeten verdedigen. De internationale luchtvaartbranchevereniging IATA spant dat samen met een groep andere luchtvaartmaatschappijen aan.

440.000 vluchten

Het kabinet wil eigenlijk dat Schiphol krimpt naar 440.000 vluchten per jaar. Daarvoor is echter toestemming nodig van onder meer Europa. Het gaat om de zogeheten Balanced Approach-procedure om geluidsoverlast tegen te gaan.

Het kabinet moet bij deze procedure onderbouwen waarom krimp noodzakelijk is om de geluidsdoelen te halen. Het gaat om een langdurige procedure met verschillende consultatierondes. Reductie naar 440.000 vluchten komende winter gaat het kabinet dan ook niet halen.

460.000 vluchten is dan ook een tussenstap en mag volgens het kabinet zonder de Balanced Approach-procedure te hebben doorlopen.

Lees meer over
Air France KLMDelta AirlinesCorendonEasyJetTui TravelSchipholCO2-uitstoot