Autoleasebedrijf LeasePlan binnen enkele weken naar de beurs
Autoleasebedrijf LeasePlan gaat naar de beurs. Het bedrijf verwacht binnen enkele weken aandelen aan te bieden aan zowel institutionele investeerders als particuliere beleggers.
Leaseplan zal op twee plekken verhandelbaar worden: aan de beurs van Amsterdam en aan de beurs van Brussel. Er worden geen nieuwe aandelen uitgegeven.
Alle stukken die verhandelbaar worden zijn nu nog in bezit van de enige aandeelhouder, Lincoln Financing Holdings. Daarachter zit een consortium met onder andere de Nederlandse pensioenuitvoerder PGGM achter.
531 miljoen winst in 2017
Vorig jaar zette LeasePlan een onderliggende nettowinst in de boeken van 531 miljoen euro. Het bedrijf wil 60 procent van de winst uitkeren als dividend.
De onderliggende nettowinst is de winst gecorrigeerd voor eenmalige posten en schommelingen in de waarde van de beleggingsportefeuille. Naar eigen zeggen heeft LeasePlan de afgelopen 32 jaar geen verlies in de boeken gezet.
9,4 miljard omzet
In meer dan vijftig jaar heeft LeasePlan, van oorsprong een Nederlands bedrijf, een wagenpark opgebouwd van 1,8 miljoen auto's in 32 landen. Goed voor een omzet van 9,4 miljard euro.
De onderliggende nettowinst op de middellange termijn wordt door LeasePlan zelf geraamd op een bedrag tussen de 750 en 800 miljoen euro. Daarop kun je je als belegger trouwens beter niet blindstaren. LeasePlan schrijft zelf verderop in de aankondiging dat het 'middellange termijn' niet heeft gedefinieerd en dat het dat ook niet van plan is.
In een een reactie aan RTL Z maakt ceo Tex Gunning ook niet veel duidelijker wanneer het winstdoel behaald moet worden. "De middellange termijn is de middellange termijn. Zo werkt dat."
Onder de middellange termijn wordt meestal een periode van tussen de drie en vijf jaar bedoeld. Volgens Gunning wordt in een periode van drie tot vier jaar de hele vloot vervangen. Dit is immers meestal de termijn waarvoor leasecontracten worden afgesloten. Daarna worden de leaseauto's verkocht.
Als 'middellange termijn' een periode van drie jaar tot vier jaar betekent, dan betekent de doelstelling voor de nettowinst een gemiddelde groei van tussen de ruim 9 en een kleine 15 procent per jaar. Dat is minder dan de gemiddelde groei van de afgelopen jaren van 15 procent per jaar.
Uitgesteld
In het voorjaar was er ook al sprake van een beursgang, maar die liet uiteindelijk dus nog een poos op zich wachten. Toch zegt Gunning dat de beursgang niet is uitgesteld omdat het beurssentiment toen minder goed was. Volgens de topman had het bedrijf 'nog een paar maanden nodig om het verhaal goed neer te zetten'.
Beurscommentator Jacob Schoenmaker hoopt juist dat het slechte beurssentiment wél de reden was voor het uitstel. Getuige de ontwikkeling op de beurs heeft het uitstel in ieder geval goed uitgepakt. "Als je een goed verhaal hebt, dan kun je toch makkelijk beleggers overtuigen, je hebt geen half jaar nodig om je verhaal te verbeteren", aldus Schoenmaker.
Elekrische en zelfrijdende auto's
Gunning denkt dat elektrische auto's, zelfrijdende auto's of deelauto's voor flinke groei zullen zorgen. Techbedrijven die daarmee bezig zijn willen volgens de bestuursvoorzitter geen grote voorraad auto's in eigen bezit houden en kloppen daarom bij LeasePlan aan.
De onderneming heeft bijvoorbeeld al een samenwerking gesloten met taxi-appbedrijf Uber, over de levering en het onderhoud van auto's. Ook trekt LeasePlan samen op met deelautobedrijf SnappCar en navigatiedienstverlener TomTom.
Gunning vindt dat beleggers niet bang hoeven te zijn voor het veranderende sentiment rond dieselauto's. Leaseplan heeft immers alleen nog schonere diesels. Daarbij heeft LeasePlan auto's nooit heel lang in bezit, aangezien wagens vaak maar twee tot drie jaar als nieuwe leasebak worden gebruikt.
'Duidelijk geen groeiaandeel'
Wat de beursgang moet opleveren wil Gunning niet zeggen. "Dat bepaalt de markt." De gang naar het Damrak levert in eerste instantie het bedrijf niets op, omdat er geen nieuwe aandelen worden uitgegeven. Toch denkt de ceo dat het goed is voor het bedrijf, omdat het een beursbedrijf eenvoudiger geld op kan halen in de toekomst bij beleggers.
Hoeveel is Leaseplan waard? Het is in 2016 gekocht voor 3,7 miljard euro, dus dat is in ieder geval de bodem, zegt beurscommentator Schoenmaker. Volgens Bloomberg zou Leaseplan zelfs 7,5 miljard waar zijn.
Volgens beurscommentator Jacob Schoenmaker is Leaseplan 'duidelijk geen groeiaandeel'. Als je wilt instappen dan zijn er vier factoren waar je als belegger een inschatting van moet maken, aldus Schoenmaker.
Bekijk de uitleg van Jacob Schoenmaker waar beleggers mee moeten rekening houden: