Leaseplan blaast beursgang af: marktomstandigheden te slecht
Autoleasebedrijf Leaseplan gaat toch niet naar de beurs. Het bedrijf vindt de marktomstandigheden op de beurs te slecht.
Precies een week geleden kondigde Leaseplan aan dat het naar de beurs zou gaan. Dat zou 'binnen enkele weken' gebeuren. Maar het feest gaat dus niet door.
Het sentiment op de aandelenbeurzen is slecht. Zo dalen de koersen al een aantal dagen. Sinds begin dit jaar ging de AEX-index al 5 procent onderuit en in vergelijking met hoogste punt van dit jaar staat de index al 10 procent lager. Dan kun je spreken van een correctie, zegt beurscommentator Hans de Geus.
'Wanneer is derde keer?'
"Je kon er bijna op wachten, de recente onrust op de financiële markten maken beleggers kopschuw en dan valt een beursgang niet lekker", aldus beurscommentator Durk Veenstra.
Het is nu al de tweede keer, aldus Veenstra. "De eerste keer (in april) gaf Leaseplan nog de schuld aan zichzelf (het bedrijf zei er toch nog niet klaar voor te zijn geweest), nu dus aan de markt. Ik ben benieuwd wanneer de derde poging komt."
Goed verhaal?
Volgens topman Tex Gunning van Leaseplan was dit voorjaar het slechte beursklimaat niet de reden voor het uitstellen van de beursgang. Maar beurscommentator Jacob Schoenmaker maakte vorige week korte metten met die uitspraak. Hij hoopte juist dat het slechte beurssentiment wél de reden was voor het uitstel. Getuige de ontwikkeling op de beurs heeft het uitstel in ieder geval goed uitgepakt, zegt hij.
"Als je een goed verhaal hebt, dan kun je toch makkelijk beleggers overtuigen, je hebt geen half jaar nodig om je verhaal te verbeteren", aldus Schoenmaker.
'Duidelijk geen groeiaandeel'
Schoenmaker zei vorige week ook dat Leaseplan 'duidelijk geen groeiaandeel' is. Als je wilt instappen dan zijn er vier factoren waar je als belegger een inschatting van moet maken, aldus Schoenmaker.
Bekijk zijn volledige uitleg:
Het in 1963 opgerichte Leaseplan is een van de grootste leasemaatschappijen in de wereld, met een jaaromzet van dik 9 miljard euro en 1,8 miljoen auto's in meer dan dertig landen.