Heineken houdt slag om de arm voor 2020 vanwege coronavirus
Bierbrouwer Heineken heeft in het tweede halfjaar een stuk beter gedraaid dan in de eerste zes maanden van het jaar. Daardoor nam de winst over heel 2019 met 3,9 procent toe, dat is ongeveer volgens verwachting. Voor 2020 houdt het concern zich op de vlakte, mede door het coronavirus.
In het tweede halfjaar steeg de operationele winst van Heineken met 7,6 procent tot ruim 2,2 miljard euro. Daarmee ging het veel beter dan in het eerste halfjaar, toen de operationele winst met slechts 0,3 procent toenam.
Winst houdt niet over
Daardoor groeide in heel 2019 de operationele winst met 3,9 procent. Dat komt ongeveer overeen met de groei van rond de 4 procent waar Heineken eind oktober vanuit ging.
De winst houdt niet over. Heineken verlaagde ruim drie maanden geleden de verwachting voor de winstgroei over het hele jaar, wegens 'aanhoudende wisselvalligheid' bij de verkopen in een aantal markten, en zelfs die prognose weet het concern net niet te halen.
Coronavirus
Voor het nieuwe jaar is Heineken voorzichtig, het gaat uit van een stijging van de operationele winst van rond de 5 procent, maar daarbij zijn de eventuele gevolgen van het coronavirus niet meegenomen. De invloed van dat virus is nu nog niet in te schatten, zegt het concern.
Vertrekkend topman Van Boxmeer spreekt van 'grote negatieve macro-economische en politieke ontwikkelingen'. Dat een ceo dit soort woorden gebruikt is best wel extreem, vindt Jim Tehupuring van ProBeleggen.
Heineken rondde in april de deal af waarbij het 40 procent kocht in China Resources Beer, de grootste bierbrouwer van China. Deze brouwer verwachtte eerder 30 procent meer winst te hebben geboekt in 2019, mede dankzij de samenwerking met Heineken, schreef een analist van Kepler Cheuvreux eerder.
Azië Pacific
De grootste winstgroei behaalde Heineken in 2019 in de regio Azië Pacific, waar de operationele winst met 12,1 procent steeg. Heineken nam ook een belang van 40 procent in de grootste brouwer van dat land. Verder is het aan China grenzende Vietnam één van de grote winstmakers voor Heineken.
Nog altijd is West-Europa echter de belangrijkste regio voor Heineken, maar daar daalde de winst licht.
Heinekenmerk
In 2019 stegen de verkopen van het Heinekenmerk met 8,3 procent, dat is de grootste toename in meer dan tien jaar. Over de eerste zes maanden van het jaar was de groei nog 6,9 procent, zodat in de tweede jaarhelft een flinke versnelling plaatsvond.
De winstmarge van premiummerken zoals Heineken zijn hoger dan die van andere merken, omdat consumenten bereid zijn er meer voor te betalen. Dat stuwt ook de marges. Over heel 2019 was de operationele winstmarge 16,8 procent. Dat is hoger dan in het eerste halfjaar, maar lager dan in dezelfde periode vorig jaar.