Supermarktreus Ahold Delhaize wil webwinkel Bol.com naar de beurs brengen
Supermarktreus Ahold Delhaize overweegt om z'n online winkel Bol.com naar de beurs te brengen.
Straks kun je niet alleen spullen kopen bij webwinkel Bol.com, je kunt er mogelijk ook in beleggen. Moederbedrijf Ahold Delhaize onderzoekt namelijk of het Bol.com naar de beurs in Amsterdam kan brengen. Ahold zelf wil dan wel meer dan de helft van de aandelen zelf houden, meldt het bedrijf.
Verder investeren
De eventuele beursgang zou in de tweede helft van volgend jaar plaatsvinden. Door een deel van de aandelen in Bol.com te verkopen aan beleggers, wil Ahold geld ophalen om verder te kunnen investeren in de groei van Bol.com. De webwinkel is actief in Nederland en België.
Het is vandaag beleggersdag voor Ahold. Dat houdt in dat het voor beleggers uit de doeken doet wat de doelstellingen voor de komende jaren zijn.
Meer financiële informatie
Al lang gissen beleggers naar de omzet en de winst van Bol.com. Duidelijk is wel dat het bedrijf snel groeit en wellicht veel waarde heeft voor Ahold, maar hoeveel?
Daar geeft het moederbedrijf vandaag wat meer informatie over. In 2021 zal de omzet van Bol.com uitkomen op circa 5,5 miljard euro. De winst vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen zal tussen de 150 en 170 miljoen euro bedragen, verwacht Ahold Delhaize.
Forse groei
Het bedrijf zal snel blijven groeien, aldus het moederbedrijf, dat verwacht dat de omzet en winst in 2025 ruwweg zullen zijn verdubbeld. Dat betekent een groei van een kleine 20 procent per jaar. Dat is in lijn met de omzetgroei in het derde kwartaal van ruim 19 procent. Vooral tijdens de lockdown explodeerde de omzet van Bol.com.
Ahold wil, onder meer via Bol.com, nog meer gaan inzetten op online. Dat moet er tussen 2023 en 2025 toe leiden dat de omzet met 10 miljard euro extra groeit. In 2025 wil Ahold dat het ook winst maakt (dus ook na aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen) met alle online verkopen, inclusief de verkopen van voeding.
Coolblue
Vorige maand maakte die andere grote Nederlandse webwinkel, Coolblue, bekend dat het naar de beurs wilde. Maar die beursgang werd afgeblazen omdat er onvoldoende belangstelling was van beleggers.