Ondernemen

Deze ondernemers worden creatief door corona, maar het is lang niet genoeg

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© Mica CoffeebarDeze ondernemers worden creatief door corona, maar het is lang niet genoeg
RTL

Veel kleine ondernemers hebben het (heel) lastig en proberen met man en macht nog een beetje omzet te genereren. Crisis maakt creatief, getuige de acties van deze eigenaren. Van friet bij je huispak tot koffie to go uit je winkeldeur, maar is het ook genoeg?

Kleine ondernemers in Zwolle steken elkaar dezer dagen een hart onder de riem. Bij kledingwinkel Kootuur krijg je bij een bestelling vanaf 75 euro een tegoedbon voor de lokale horeca: twee glazen wijn van de Italiaanse wijnbar, een belegd broodje van de traiteur of 'een zak ambachtelijke friet bij je nieuwe huispak'.

Want die horeca is helemaal dicht, weet eigenaar Wouter Klein-Willink. "Wij zijn nog open, al ben ik bang dat punt ook te bereiken", zegt hij. De ondernemer runt twee kledingwinkels.

"We hebben geen webshop, maar verkopen wel via Instagram", zegt hij. En via de winkels, maar daar komt nu niemand. "Mensen zijn niet echt in voor funshoppen."

Omzet droogt op

Het gevolg: de omzet is voor zeker 75 procent opgedroogd, terwijl veel kosten doorlopen. "In de kledingbranche bestel je kleding vaak een half jaar vooruit. Ik krijg nog voor 20.000 euro aan spullen binnen en er ligt nog voor het dubbele in de winkels."

Er is geen snelle oplossing, weet de ondernemer. De winkeltijden worden aangepast en de focus ligt op sociale media. Ook gaat hij om de tafel met zijn leveranciers. En de overheid? "Ik moet eerst nog zien of al die maatregelen gaan helpen, de website voor werktijdverkorting ligt al uren plat."

Als ondernemer doe je daarom al snel alles om nog een beetje omzet te genereren, zegt Klein-Willink. "Alles wat we nu veilig kunnen stellen, hebben we maar binnen."

Geïmproviseerd loket

Hij is niet alleen. Veel ondernemers worden enorm creatief van al die ellende. Bij koffiebar Mica in Haarlem maakten ze gisteren een 'geïmproviseerd koffieloket', in de half opengemaakte voordeur.

"We hadden al een soort boerenvoordeur, mijn vader heeft er snel een loket van gezaagd", vertelt eigenaar Sophie Mulder. Ook bij snackbars en bakkers zien we dit soort loketten direct aan de deur verschijnen.

Het geïmproviseerde loket van snackbar Friendly's in Woerden© RTL Z
Het geïmproviseerde loket van snackbar Friendly's in Woerden

Geen tijd voor klusjes

Sophie runt de koffiebar samen met haar zus Annemarie, al een jaar of vier. "We merkten de laatste dagen echt dat het veel minder druk was", zegt ze. Zeker 30 procent minder bezoek, zo schat ze in. Nu moet horeca dicht vanwege het virus, maar openblijven voelde ook niet goed meer. "Verkouden mensen komen hier ook gewoon zitten, ik kreeg er een knoop in mijn maag van."

De zusjes wilden hun nieuwe vrije tijd eigenlijk gebruiken voor achterstallige klusjes, maar het loket heeft zoveel aanloop dat er net nieuwe bonen en melk zijn besteld. "Veel mensen komen even snel een koffietje halen tijdens een wandeling. Het brengt ons zeker niet onze normale omzet, maar helpt wel."

Met de steun van de overheid konden ze werktijdverkorting aanvragen voor medewerkers. "Ik ben blij met alle hulp van de overheid", aldus Mulder. "En ik hoop echt dat we zo open kunnen blijven." Zo niet dan heeft ze nog een buffer om het een paar maanden uit te zingen.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

100 procent omzetverlies

Linkedin-expert Marjolein Bongers zag al haar socialmediatrainingen, die ze geeft aan bedrijven, opdrogen door het coronavirus. Ze werkt nu aan een onlinevariant. "Ik geef vandaag mijn eerste training via een webinar", zegt ze.

"Concreet heb ik 100 procent omzetverlies door het virus, met deze sessies hoop ik een kwart op te vangen." Het wordt nog een hele kluif, want veel klanten zijn nog niet gewend aan online workshops. Bongers hoopt dat dat gezien de huidige situatie snel verandert.

Van offline naar online

Online is voor velen het (nieuwe) credo. Bij vergader- en evenementenlocatie Capital C in Amsterdam lieten ze in de afgelopen uren een hele studio bouwen om evenementen te kunnen livestreamen. Door corona ligt de hele branche op zijn gat, vertelt directeur Thomas Zwart. "Ik werd 's nachts wakker en dacht, dit moeten we gewoon gaan doen."

Nu kunnen klanten via het bedrijf hun productlanceringen en bijeenkomsten livestreamen. Alle techniek en ondersteuning is present om bijvoorbeeld mensen te kunnen laten spreken. Zo is er vrijdag een evenement genaamd Rondje van de zaak! voor ondernemers in de horeca.

"Onze omzet is een zorgenkindje, maar we willen laten zien dat we creatief kunnen zijn", aldus Zwart. "Ook de evenementenbranche moet door."

Sanne en Talitha, eigenaren van het muzieklokaal© Het Muzieklokaal
Sanne en Talitha, eigenaren van het muzieklokaal

Afhaalmaaltijden om rond te komen

Bij Het Muzieklokaal in Utrecht, een café en restaurant waar klassieke muziek centraal staat, worden sinds gisteren afhaalmaaltijden gemaakt. "We moeten wel", vertelt mede-eigenaar Talitha Verheij. Want voor het salaris van het personeel kan een beroep worden gedaan op de overheid, maar de ondernemers zelf verdienen geen cent, terwijl de kosten doorlopen.

Van servicecontract voor de afwasmachine tot de verzekeringen, het loopt allemaal door. "En over twee maanden is de rekening leeg. We hebben nog niet zoveel vet op de botten", aldus Verheij. Ze moet 60 maaltijden per dag verkopen om uit de kosten te komen, vandaag staat de teller op 46. Brocollistampotjes. "Ik heb net 25 kilo aardappelen geschild!"

Verheij is blij met alle steun van de overheid, ze hoopt ook dat ondernemers zoals zij een makkelijker beroep kunnen doen op de bijstand als het echt niet meer gaat. Maar voorlopig zetten ze ook hier alles op alles. "We gaan misschien ook een pianoconcert livestreamen."

Lees meer over
OnderwijsCovid-19