Business

Meer coronadiscussie in winkels, typetjes wijzen mensen op regels

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© Hollandse HoogteMeer coronadiscussie in winkels, typetjes wijzen mensen op regels
RTL

Klanten in winkels vinden het steeds lastiger om zich aan de coronamaatregelen te houden, "logisch, de meeste mensen hebben het na twee maanden lockdown wel gehad". Ondertussen proberen winkels met onder meer 'typetjes' ervoor te zorgen dat klanten zich aan de coronaregels houden.

Winkeliers merken dat het voor steeds meer klanten een opgave is om zich aan de regels tegen de verspreiding van het coronavirus te houden. Dat zegt Detailhandel Nederland, die de belangen van winkeliers in ons land behartigt.

Dat leidt tot een groeiend aantal discussies tussen klanten en winkelpersoneel. Tot agressie leidt het nog weinig, zeggen winkeliers.

Winkeliers houden zich nog aan het Protocol veilig winkelen, waarin klanten worden opgeroepen gericht te winkelen en dus niet de hele dag winkel in winkel uit te gaan, legt Bert van Steeg, adjunct-directeur van Detailhandel Nederland, uit.

'Winkels klaar om open te gaan, winkelstraat niet'
Lees ook

'Winkels klaar om open te gaan, winkelstraat niet'

'Twee maanden lijken twee jaar'

"De meeste mensen hebben het na twee maanden lockdown wel gehad, voor jongeren duurt twee maanden bijna net zo lang als voor anderen twee jaar", verklaart Tholakele de Bruin. Samen met haar man Aartjan, die voorzitter is van Winkelpromenade Lijnbaan in Rotterdam, heeft zij de winkel Pour Toi, met luxe kledingmerken.

"Je kunt mensen niet in twee maanden conditioneren om een andere manier van leven aan te nemen, de mens is een sociaal wezen", zegt zij.

Zelf heeft ze niet meegemaakt dat er discussies zijn met klanten, mensen werken mee als je het vraagt, aldus De Bruin. Daarbij maakt het wel uit dat ze met haar winkel, in tegenstelling tot bijvoorbeeld H&M, in het duurdere segment zit.

De Bruin herkent wel dat het vooral beneden soms te druk is, zodat ze de deur dicht moet doen. Ook mogen klanten maar met zijn tweeën naar de, grotere, bovenverdieping.

'Sommige mensen zijn altijd dwars'

Om te proberen discussies voor te zijn hebbben we in Centrum Schalkwijk, een wijkwinkelcentrum in Haarlem, toen het coronavirus in Nederland kwam bijna direct stickers in de straten van het winkelcentrum geplakt, vertelt Janneke Heinen, communicatiemanager van Centrum Schalkwijk. Daarmee werden bezoekers opgeroepen om 1,5 meter afstand te houden. Later kwamen daar oproepen om rechts te houden bij.

De meeste mensen houden zich daaraan en als ze dat niet doen en je ze er op aanspreekt , dan blijkt dat ze met hun hoofd ergens anders zijn en verontschuldigen ze zich, aldus Heinen. Natuurlijk heb je mensen die dwars zijn, maar sommige zijn dat altijd, zegt ze.

'Typetjes werken beter dan beveiliger'

In het weekend is er iedere week een ander typetje dat door het winkelcentrum loopt en bezoekers vraagt zich aan de regels te houden. De eerste keer waren dat twee mensen die een lat-relatie hadden met 1,5 meter afstand. Je kunt beter op een grappige manier iets vertellen, daardoor beklijft het beter zegt Heinen. "Dat werkt beter dan een beveiliger, die meestal toch wat imponerender is."

"We krijgen weinig klachten van winkeliers over bezoekers die zich niet aan de regels houden, als er al problemen zijn, dan zijn het geen grote", zegt Heinen.

Nu minder opmerkingen

"In het begin kregen we meer reacties van klanten dan nu", vertelt Laurens Miedema, manager marketing & communicatie van Intergamma, dat onder meer Gamma bouwmarkten exploiteert. "Zo mocht er aanvankelijk maar één klant per auto naar binnen, we kregen toen wel opmerkingen van mensen die samen een behangetje wilden uitzoeken", zegt hij.

Wel merken we dat klanten nu onbewust wat losser worden, maar omdat de bouwmarkten over het algemeen groter zin dan een kledingwinkel is afstand houden om makkelijker, aldus Miedema.

Lees meer over
Detailhandel NederlandDetailhandelRetailWinkelenCoronacrisis in Nederland