Personal Finance

ABN Amro: je spijkerbroek is eigenlijk 33 euro te goedkoop

Door RTL Z··Aangepast:
© Archieffoto AFP.ABN Amro: je spijkerbroek is eigenlijk 33 euro te goedkoop
RTL

Als spijkerbroekenfabrikanten hun werknemers een beter loon zouden geven, meer zouden investeren in de arbeidsomstandigheden en het beschermen van het milieu, dan wordt je spijkerbroek een stuk duurder. De 'verborgen kosten' bij de productie van jeans zijn 33 euro. Per stuk.

Bij het fabriceren van misschien wel het bekendste kledingstuk ter wereld, de ouderwetse spijkerbroek, gaat nog veel mis, blijkt uit onderzoek van het Impact Institue in opdracht van ABN Amro. De belangrijkste conclusie: de inkoopsprijs voor jeans ligt 33 euro te laag. 

Het gaat om de zogenaamde 'true price gap', het verschil tussen de inkoopprijs voor een winkel en wat het écht kost om de broek te laten maken. Bij dat laatste rekenen de onderzoekers ook de schade mee die de productie veroorzaakt aan het milieu en wat er bespaard wordt op arbeidskosten.

India en Bangladesh

Voor het onderzoek werd de gehele productieketen van spijkerbroeken geanalyseerd. Die begint in India, op katoenplantages en gaat vervolgens via weverijen in hetzelfde land naar fabrieken in Bangladesh. Vervolgens volgt transport naar Europa. 

Vooral in de eerste stappen van het proces wordt veel bespaard, aldus de onderzoekers. Het gaat dan bijvoorbeeld om goedkopere arbeid door mensen en zelfs kinderen te dwingen om te werken. Ook neemt men het niet zo nauw met het milieu, waardoor veel water wordt gebruikt en vervuild. 

'Echte prijs'

Als die 'verborgen kosten' inzichtelijk gemaakt zouden worden aan de consument, dan maakt die daardoor wellicht een 'betere keuze', aldus Henk Hofstede, ABN Amro-bankier in de sector retail.

Het systeem van 'true pricing', het melden wat een product eigenlijk zou moeten kosten, kan ervoor zorgen dat grote kledingmerken gedwongen worden meer te doen aan arbeidsomstandigheden en het beschermen van het milieu. Want als ze dat niet doen, switcht de consument misschien wel naar een ander merk, is de gedachte.

60 badkuipen water voor één spijkerbroek: dat kan duurzamer

 Dierenactivisten kopen zich in bij Levi's, willen leren label van broek af
Lees ook

Dierenactivisten kopen zich in bij Levi's, willen leren label van broek af

Lees meer over
ABN AMRO