Personal Finance

Mijn (zaken)reis gaat niet door vanwege coronavirus: wat kan ik claimen?

Door Claartje Vogel··Aangepast:
© AFPMijn (zaken)reis gaat niet door vanwege coronavirus: wat kan ik claimen?
RTL

Je hebt een vakantie of zakenreis geboekt, maar het voelt niet meer veilig om te gaan vanwege het coronavirus. Kun je je reis uitstellen of annuleren? Is dat gratis? En zo niet, wat dekt je verzekering? Vijf vragen en antwoorden.

1. Mijn reis is geannuleerd vanwege het coronavirus, krijg ik mijn geld terug?

Reisbrancheorganisatie ANVR adviseerde in januari alle aangesloten reisorganisaties om China-reizen te annuleren. Bij de meeste touroperators mogen de reizigers hun vakantie gratis omboeken naar een andere bestemming of een later moment. Wie het alternatief niet accepteert, krijgt zijn geld terug.

Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben speciale regelingen voor het virus. Zo kunnen reizigers met een KLM-ticket naar China gratis annuleren. Deze maatregel geldt bij KLM in ieder geval tot 31 mei. Heb je een ticket geboekt bij China Southern? Dan kun je tot en met vertrekdatum 31 maart gratis cancellen. Ook British Airways mijdt China zeker tot april.

Als je een reis naar Noord-Italië geboekt had via reisorganisatie Oad, dan mag je die vakantie gratis verplaatsen naar een latere datum of andere bestemming. Op moment van schrijven gaat het om alle reizen die tot en met 15 mei staan gepland.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

2. Ik wil zelf mijn reis annuleren, krijg ik mijn geld terug?

In de wet staat dat je de reis kosteloos kunt opzeggen, als er een onveilige situatie is op de plek waar je heen gaat. Je moet dan wel kunnen bewijzen dat de bestemming niet meer veilig is, bijvoorbeeld met een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken of het Calamiteitenfonds.

Wil je niet meer naar Italië vanwege de virusuitbraak? Dan betaal je daar momenteel nog zelf voor omdat er nog geen reisverbod is ingesteld voor het land. Buitenlandse Zaken scherpte alleen zijn reisadvies aan naar steden en dorpen in de provincies Lombardije en Veneto.

Ook als je een hotel geboekt hebt, krijg je in principe geen geld terug. Maar veel ketens met vestigingen in China, Hongkong, Macau en Taiwan zijn coulant. Bij Marriott, Accor en Hilton kun je je reservering tot en met maart bijvoorbeeld kosteloos annuleren.

Op deze website zie je welke annuleringsvoorwaarden de diverse hotelketens hebben. Ook klanten die een hotel geboekt hebben via Expedia Hongkong, kunnen gratis annuleren of omboeken.

3. Heb ik een annuleringsverzekering nodig om geld terug te krijgen?

De meeste verzekeraars zien een virus niet als geldige reden om een reis te annuleren of eerder af te breken.

Oscar van Elferen, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars, legt uit: "Een annuleringsverzekering gaat eigenlijk alleen over de situatie thuis. Als jij bijvoorbeeld ziek wordt of als er een naaste overlijdt, keert zo'n reisverzekering uit. Wat er gebeurt in het land van bestemming is voor zo'n verzekering niet relevant."

Zelfs een negatief reisadvies is géén reden voor annulering. Daarom kun je meestal geen aanspraak maken op je annulerings- of reisverzekering, tenzij je een bepaalde aanvullende dekking had afgesloten. Het kan bijvoorbeeld wel onderdeel zijn van de dekking Terrorisme en Natuurrampen.

Van Elferen: "De dekking van een reisverzekering verschilt per verzekeraar. Bel dus altijd jouw verzekeraar om precies te weten hoe het zit."

Uit een rondgang van RTL Z blijkt dat je op moment van schrijven bij deze reisverzekeraars geen geld terugkrijgt als je annuleert vanwege het virus:

  • ABN Amro
  • ANWB (behalve als je vóór 30 januari een dekking Terrorisme en Natuurrampen hebt afgesloten)
  • Allianz
  • Unigarant (behalve als je vóór 30 januari een dekking Extra Annuleringsredenen hebt afgesloten)
  • Univé

En deze verzekeraars keren (onder voorwaarden) wel geld uit:

  • Aegon: alleen als je een allrisk verzekering hebt
  • Centraal Beheer: de verzekering moet wel afgesloten zijn voordat het ministerie van Buitenlandse Zaken het negatieve advies bekendmaakte.
  • Europeesche: 75 procent van de kosten, alleen als je een allrisk verzekering hebt
  • Interpolis: ja, op basis van het negatieve reisadvies. De verzekering moet wel afgesloten zijn voordat Buitenlandse Zaken het negatieve advies bekendmaakte.
Reisje geboekt naar Italië, maar daar is corona: wat nu?
Lees ook

Reisje geboekt naar Italië, maar daar is corona: wat nu?

4. Ik wil eerder terug naar huis vanwege het coronavirus. Kan ik gratis mijn reis aanpassen?

Ook dit hangt af van het reisadvies. Is er geen negatief reisadvies? En had je geen flexibel ticket of hotelreservering die je gratis kunt annuleren? Dan krijg je geen geld terug. Ook niet van je reisverzekering.

Verandert het reisadvies wel? Als je geboekt hebt via een reisorganisatie, dan moet dit bedrijf hulp en bijstand bieden. Wat in zo'n pakketreis zit (vlucht en accommodatie) regelt de touroperator.

Als je zelf losse tickets en hotels hebt geboekt, dan zijn de kosten voor de annulering voor jezelf en/of voor je reisverzekering (zie vraag 3). Dat geldt ook voor de kosten die je maakt als je langer moet blijven vanwege een vertraging van een vlucht. 

Als je zelf het virus oploopt, kun je wel kosten voor zorg en vervroegde terugreis claimen bij je verzekering. Oscar van Elferen (Verbond van Verzekeraars): "Dat geldt voor alle medische redenen, ook als je je been breekt."

5. Hoe zit dat met mijn zakenreis?

De Amerikaanse evenknie van het RIVM, het Centers for Disease Control and Prevention (CDC), tipt bedrijven om goed te letten op de reisadviezen van de overheid voor vertrek. Geldt er een negatief advies, stuur je werknemers dan ook niet op pad.

Nederlandse bedrijven zeggen dan ook reizen af. Bedrijven in Gelderland zien bijvoorbeeld 'massaal' af van reizen naar Wuhan, meldt Omroep Gelderland.

Vaak geldt bij annulering van zo'n zakenreis hetzelfde als voor een vakantie. Als de reisorganisatie de reis annuleert vanwege een negatief reisadvies, krijg je je geld terug of kun je omboeken. Zo niet, dan zijn de kosten voor jou, je werkgever of je verzekering.

Er bestaan speciale zakenreisverzekeringen. Daarmee verzeker jij als ondernemer je eigen zakenreizen en die van medewerkers in het buitenland. Zulke verzekeringen hebben allerlei speciale dekkingen voor ondernemers, maar ook hier is een virus meestal geen geldige reden om een reis te annuleren of eerder af te breken.

Lees meer over
Verbond van VerzekeraarsAir France KLMTransaviaOADBritish AirwaysCovid-19CoronavirusReizenOndernemerszaken