Ontslag nietig

Bedrijf mag niet eisen dat personeel eerder op werk is

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPBedrijf mag niet eisen dat personeel eerder op werk is
RTL

Een Limburgs bedrijf dat een werkneemster ontsloeg omdat zij niet altijd tien minuten vóór het begin van haar werk aanwezig was, is door de kantonrechter op de vingers getikt. Als het zo belangrijk is dat werknemers eerder aanwezig zijn, moet het bedrijf daar volgens de rechter ook voor betalen.

De vrouw ging in april van dit jaar werken voor distributiebedrijf Dimass uit Haelen. Dat bedrijf verzorgt de afhandeling en verzending van bestellingen voor webshops.

Eerder aanwezig

Volgens de huisregels van het bedrijf moeten werknemers 10 minuten voor aanvang van hun werktijd aanwezig zijn. Dat zou noodzakelijk zijn om instructies van de leidinggevende te ontvangen, zodat de diensten naadloos op elkaar kunnen aansluiten.

De werkneemster was regelmatig niet om de gewenste tijd aanwezig, en was daarvoor door haar werkgever herhaaldelijk gewaarschuwd. Toen het bedrijf de vrouw begin september opnieuw aansprak, zei ze: 'well, then fire me', ofwel 'ontsla me dan maar'.

Geen reden voor ontslag

Dat gebeurde. Op 2 september werd zij op staande voet ontslagen. Daarop stapte de vrouw naar de rechter, die haar gelijk gaf. Volgens de kantonrechter in Roermond is het gedrag van de vrouw geen reden voor een ontslag op staande voet.

"Als Dimass vindt dat de aanwezigheid van het personeel 10 minuten voor aanvang van de werkzaamheden essentieel is (...) zou dat ook tot uitdrukking moeten komen in het betalen van die tijd aan de werknemers. Het betreft dan reguliere werktijd."

Betaling 6000 euro

Omdat de kantonrechter het ontslag nietig verklaarde, moet Dimass de vrouw haar salaris over september en oktober betalen, plus cursuskosten, een ontslagvergoeding en juridische kosten. In totaal ontvangt zij bijna 6000 euro. De vrouw heeft inmiddels elders ander werk gevonden.

Dimass-directeur Peter Walraven maakt zich niet druk over de verloren zaak. "Wij wilden om meerdere redenen van die werkneemster af. Zij had voor 13.000 euro schade gereden in het magazijn en al zo'n zeven laptops versleten. Maar omdat dat geen reden voor ontslag is, zochten wij een stok om de hond mee te slaan."

Hond slaan

Volgens Walraven zou de ex-werkneemster overigens vaak ook niet tijdig aan haar werkzaamheden zijn begonnen. "Dat staat verkeerd in de uitspraak, omdat wij het niet helder in de ontslagbrief hebben gezet. Dat kost ons nu wat geld. Maar dat is prima, want wij zijn blij dat we er zo vanaf zijn."

Op de website van Dimass laat het bedrijf zich voorstaan op de manier waarop zij haar werknemers behandelt. "Verantwoord ondernemen doen wij op verschillende fronten", schrijft de onderneming.

"We creëren goede arbeidsomstandigheden voor onze medewerkers, zijn begaan met onze maatschappij en dragen graag een steentje bij op het gebied van duurzaamheid."

Lees meer over
E-commerceWebwinkelArbeidsrechtOntslag