Kilometervergoeding van 19 cent 'veel te laag', moet die niet omhoog?
Mensen die weer wat vaker naar de zaak gaan en daarvoor de auto pakken, voelen de hoge brandstofprijzen hard doordreunen in hun portemonnee. De 19 cent kilometervergoeding dekt de kosten bij lange na niet. Zou die niet eens omhoog moeten?
Bij de Vereniging Zakelijke Rijders (VRZ) vinden ze al jaren van wel. Werkgevers mogen 19 cent per kilometer belastingvrij aan hun werknemers betalen als vergoeding voor iedere km die zij reizen om naar hun werk te komen. Dat bedrag is sinds 2006 niet meer veranderd.
De 19 cent is bij lange na niet genoeg, zegt Jan van Delft, voorzitter van de belangenvereniging. Als het bedrag verhoogd zou zijn in hetzelfde tempo als de inflatie, dan zou er nu een kilometervergoeding van 24 cent moeten zijn.
Vorm van diefstal
"En dat is het minimum, eigenlijk zou je aan de 30 cent moeten zitten vanwege de gestegen vaste lasten en de brandstofprijs", zegt Van Delft. "Het is een vorm van diefstal: kosten die niet gedekt worden terwijl de baas wel eist dat personeel een auto heeft."
Een verhoging kan ook bijdragen aan het oplossen van het personeelstekort, claimt Van Delft. "We zitten te springen om mensen in bijvoorbeeld het onderwijs, maar zij haken af want die denken ook: ik ben geen dief van m'n eigen portemonnee."
"We willen allemaal dat de BV Nederland goed draait om uit de crisis te komen. Dat moeten we faciliteren", zegt Van Delft.
Hogere vergoeding 'heel ingewikkeld'
De belangengroep krijgt bijval van werkgeversorganisatie AWVN. "Wij hebben al heel vaak aangedrongen op indexatie, maar het lijkt er maar niet van te komen", vertelt woordvoerder Jannes van der Velde.
"Het is een vorm van diefstal: kosten die niet gedekt worden terwijl de baas wel eist dat personeel een auto heeft."
Bedrijven zouden zelf natuurlijk ook meer kunnen betalen, maar doen dit niet. "Als je 25 cent gaat uitkeren, heb je opeens 6 cent loon erbij. Dat wordt administratief heel ingewikkeld en daar hebben bedrijven eigenlijk helemaal geen zin in", legt Van de Velde uit. Zolang het onbelaste bedrag niet omhoog gaat, 'heeft de medewerker pech'. "Uiteindelijk is het de politiek die dit bepaalt", zegt hij.
Ruimte voor de werkgever
Op het ministerie van Financiën kaatst men de bal weer terug. "Het staat werkgevers vrij om werknemers méér dan 19 cent per kilometer te vergoeden", laat woordvoerder Jacco Neleman weten namens staatssecretaris Hans Vijlbrief. Hij wijst er verder op dat werkgevers hiervoor de vrije ruimte van de werkkostenregeling kunnen gebruiken.
Een verhoging van de 19 cent zit er niet in, mede omdat de vergoeding voor alle soorten van vervoer geldt. "Compenseren voor gestegen brandstofprijzen zou betekenen dat je ook bijvoorbeeld fietsen of wandelen extra gaat vergoeden, terwijl de kosten daarvan niet zijn toegenomen", mailt Neleman.
Minder inkomsten schatkist
Er is nog een reden dat het ministerie het bedrag niet wil verhogen: het kost de schatkist geld. Per 1 cent verhoging loopt de staat 130 miljoen euro aan belastinginkomsten mis, meldt Neleman.
De oproep van de AWVN en VZR kan ook bij andere belangenorganisaties op weinig steun rekenen. Belangenorganisaties als ANWB en Bovag geven voorrang aan het lobbyen voor het eigen belastingplan voor auto's, met als belangrijkste verandering dat belasting en accijnzen gericht zijn op verbruik van de auto in plaats van bezit.
"Deze discussie hoort thuis bij werkgevers en werknemers."
Om dan tegelijkertijd te pleiten voor het vergroten van belastingvoordeel voor de autorijdende forens, daar wil men de handen niet aan branden zo lijkt het. "Wij treden niet op als woordvoerder of aanjager op dit onderwerp", laat woordvoerder Tom Huyskens van de Bovag weten.
"Wij hebben hier geen opvatting over, deze discussie hoort thuis bij werkgevers en werknemers", zegt zijn evenknie van de ANWB, Markus van Tol.
Meer loon voor iedereen
En ook bij de vakbonden liggen de prioriteiten op dit moment ergens anders: meer geld erbij voor alle werkenden in plaats van alleen voor mensen die met de auto naar hun werk gaan. Zowel CNV als FNV zetten daarom vooral in op loonsverhogingen in de cao's. "Die vangt het beste de klap van hogere benzineprijzen en andere gestegen kosten op", zegt Jolanda van Zwieten van CNV.
"Een hogere km-vergoeding kan ook leiden tot meer wegverkeer."
Bij de vakbond zijn ze ook bang dat het verhogen van de vergoeding een negatief bijeffect heeft in de vorm van meer files. "Een hogere kilometervergoeding kan ook leiden tot meer wegverkeer", aldus Van Zwieten.
Andere manieren
De FNV wijst er nog op dat werkgevers ook op andere manieren personeel kunnen compenseren voor gestegen kosten, zoals via de werkkostenregeling of een mobiliteitsbudget. "En vanaf januari is er met de thuiswerkvergoeding ook wel wat ruimte om werknemers te compenseren", zegt Annika Heerekop van de vakbond.
Als de Eerste en Tweede Kamer akkoord gaan, mogen werkgevers hun personeel vanaf 1 januari volgend jaar 2 euro per dag aan vergoeding geven voor kosten van het thuiswerken.