Huren in plaats van kopen: 'Kleding maar één keer dragen is doodzonde'
Eerlijk zeggen: hoe vaak heb je je kerstoutfit van vorig jaar aangehad? Je kunt je (feest)outfit tegenwoordig ook op steeds meer plekken huren. Zo is het nu de Week van de Kledingbibliotheek - waaraan acht initiatieven meedoen - en speelt ook kledingmerk H&M in op deze nieuwe trend. Florentine Gillis richtte vorige maand het online kledingplatform CIRCLE CLOSET op.
Al jarenlang had Florentine Gillis (32) het idee dat ze 'iets goeds wilde doen voor de wereld', maar ze had nog geen idee hoe dat er dan precies uit zou zien. In 2015 kwam ze thuis te zitten met overspannendheidsklachten. "Tijdens die periode ontdekte ik dat ik mijn leven anders wilde inrichten. Ik wilde bewuster bezig zijn en begon me te verdiepen in mijn eigen consumptiegedrag."
Tv-programma’s als 'The true cost', 'Living on one dollar a day' en 'Genaaid', openden Florentines ogen en lieten haar des te meer inzien waarom het anders moest. "Ik ben vegetariër geworden en pak tegenwoordig liever de trein dan het vliegtuig. In plaats van veel kleding te kopen, heb ik alleen nog een duurzame basiscollectie in de kast, die ik dan af en toe aanvul met iets geks. Mijn verlangen om bewuster te leven en een eigen bedrijf te beginnen werd steeds groter."
Hoewel Florentine minder kleding kocht dan voorheen, vond ze het nog steeds zonde dat er uitgesproken kledingstukken in haar kast hingen, die ze maar één keer had gedragen en waar ze vervolgens niks meer mee deed. "Zo ontstond het idee voor CIRCLE CLOSET. Ik wilde een kledingkast creëren waarop je nooit uitgekeken raakt, met oog op het milieu. Door kleding te verhuren van mooie merken ga ik fast fashion tegen en zorg ik dat mensen minder kleding kopen."
In het begin was het nog even zoeken. "Dat ik kleding wilde verhuren, was duidelijk. Maar hoe verder? Ik begon met het verhuren van allerlei soorten kleding, maar na meerdere keren testen ontdekte ik dat mijn klanten vooral kleding willen huren voor speciale gelegenheden en seizoenen. Dat is waar ik me nu op focus: merkkleding voor gelegenheden. Ook heb ik winterjassen: die kun je dan bijvoorbeeld een heel seizoen huren."
Doodzonde: één keer dragen
De doelgroep van Florentine bestaat voornamelijk uit vrouwen die een gevarieerde kledingkast willen, zonder dat het veel geld kost en je er kastruimte voor moet opofferen. "Door designerkleding te verhuren, maak ik dure merken bereikbaar en betaalbaar voor iedereen. Bovendien hoef je heus niet voor elke gelegenheid iets nieuws te kopen. Vaak koop je die kleding één keer en draag je het daarna nooit meer. Ik hoop dat ik vrouwen kan laten inzien dat je niet voor elk event een nieuw kledingstuk hoeft te kopen. Als je het maar één keer draagt, is het doodzonde om het vervolgens in je kast te laten hangen."
Tot nu toe richt Florentine zich nog voornamelijk op vrouwen. "Mannen hebben minder met dit soort 'problemen' te maken, denk ik. Bij evenementen zoals een bruiloft, kunnen zij meerdere keren hetzelfde pak dragen zonder dat het opvalt, terwijl vrouwen na het één of twee keer dragen van hetzelfde jurkje het liefst een nieuw jurkje kopen."
Merken die Florentine verhuurt zijn onder meer Ganni, Isabel Marant, IRO en Jacquemus. "Dit zijn Europese designermerken die veel waarde hechten aan stijl, maar ook zo veel mogelijk werken met eerlijke stoffen. Ik doe dan ook onderzoek naar verschillende merken en hecht waarde aan goede arbeidsomstandigheden van de makers. Ook kijk ik naar onderzoeken over het merk en wil ik weten of ze aangesloten zijn bij bepaalde duurzame verdragen."
Geen galajurkencultuur
De kledingstijl die Florentine aanbiedt, noemt ze 'effortless chic'. "De meeste vrouwen binnen mijn doelgroep zijn gek op de stijl van Isabel Marant. Net even anders dan normaal, maar ook weer niet zo uitgesproken als in Amerika, waar de galajurkencultuur al lang een ding is. In Nederland zijn we een stuk voorzichtiger als het gaat om over the top kleden."
Florentine vindt het belangrijk dat CIRCLE CLOSET toegankelijk is voor een zo groot mogelijk publiek. "Je kunt online je favorieten eenvoudig zoeken en selecteren. Ik wil dat dit proces even makkelijk verloopt als het kopen van een kledingstuk in de winkel, dus ik heb veel aandacht besteed aan een zo goed mogelijke customer experience. Mijn klantenservice zit overal bovenop en informeert klanten over de juiste maten. Alle vragen worden zo snel en goed mogelijk beantwoord, om het verhuurproces aangenaam en soepel te laten verlopen."
Wil je een kledingstuk huren via het platform, dan is het de bedoeling dat je daarbij aangeeft hoelang je het wilt huren en wanneer precies. "De minimale huurperiode is vier dagen en de maximale periode 30 dagen (en voor jassen 60 dagen). In de kalender kun je zien of en wanneer het door jou gewilde kledingstuk beschikbaar is."
Omdat klanten ook regelmatig aan Florentine vragen of ze een kledingstuk vooraf kunnen passen, is ze momenteel druk bezig met het regelen van een showroom in Amsterdam. "Mijn klanten zitten verspreid door het hele land, maar het grootste deel komt uit Amsterdam. Het passen van kleding geeft toch een extra bevestiging voor de klant. Je kunt dan de stof voelen en zien hoe iets staat op jouw lichaam. Ik hoop de showroom begin 2022 te kunnen openen."
Twee maten passen
Florentine denkt regelmatig na over verschillende manieren om haar bedrijf te verbeteren. "Misschien dat ik later nog de optie toevoeg dat mensen twee maten van een kledingstuk kunnen bestellen, om uiteindelijk alleen het stuk te huren dat goed zit. Het andere stuk kunnen ze dan terugsturen en daar krijgen ze een refund voor. Maar hoe ik dat precies ga doen – en of dat in praktijk wel zo handig is - weet ik nog niet. Dat ben ik allemaal aan het uitzoeken en testen."
Vorig jaar had Florentine nog niet durven dromen dat haar initiatief zo’n succes zou worden. "Tijdens het begin van de coronacrisis was de verhuurmarkt voor kleding in Nederland totaal niet populair. Ik denk omdat mensen veel thuiszaten in hun trainingspak en daardoor weinig nieuwe kleding nodig hadden. Wel opmerkelijk, want in Engeland ging deze markt door het dak. En nog steeds. Sinds een jaar begint het (ver)huren van kleding ook in Nederland steeds populairder te worden."
Florentines ambities zijn groot. "Over een aantal jaar wil ik CIRCLE CLOSET uitbreiden door heel Europa. Je merkt aan alles dat er een enorme verschuiving plaatsvindt in de kledingmarkt. Ook H&M heeft nu een conceptstore met de mogelijkheid tot het huren van kleding. Er zijn nog veel verschillende dingen die je kunt proberen op dit gebied. Ik hoop dat ik hier nog lang mee kan experimenteren."