Temper stapt in vrijwilligerswerk: 'Aanspreken jongeren is flinke klus'
Jongeren vinden flexibiliteit in hun werk 'onwijs' belangrijk, zeggen ze bij het groeiende zzp-platform Temper. Ook als het gaat om vrijwilligerswerk. Het bedrijf biedt daarom naast freelance-horecawerk, sinds kort ook onbetaalde klussen aan. Een beroep doen op de vrijwillige 'energie' van mensen blijkt alleen een vak apart.
De huidige flexibele arbeidsmarkt vraagt volgens Niels Arntz (30), medeoprichter van Temper om passende vrijwilligersklussen. "We bieden het werk aan op dezelfde manier als bij ons horecawerk, alleen verdienen we hier niets aan."
De ondernemer sprong in 2016 handig op de heersende 'gig-economy' vol tijdelijk werk met een platform waarop opdrachtgevers en zzp'ers in de horeca elkaar kunnen vinden. Het aantal jonge zelfstandigen in de sector groeit, want ze kunnen meer verdienen en betalen nauwelijks belasting.
Zelf bepalen
"Jongeren willen zelf bepalen waar, wanneer en met wie ze werken. Ze willen graag meerdere dingen tegelijk doen", zegt Arntz. Het levert Temper normaal 1 euro per gewerkt uur op van freelancers en 2 euro van werkgevers. De site telt inmiddels zo'n 40.000 freelancers en ruim 2500 bedrijven.
Arntz hoopt dat het ook storm gaat lopen bij het vrijwilligerswerk dat hij aanbiedt. Op dit moment telt de site zo'n dertig vacatures van vier organisaties. In de afgelopen maand werkten vrijwilligers zo'n driehonderd uur via Temper, bijvoorbeeld in een kringloopwinkel.
Behoorlijke klus
Dat is ongeveer evenveel als het aantal uren dat vijftig reguliere vrijwilligers werken in een jaar, uitgaande van vier uur per week. Erg veel is het nog niet. Arntz heeft de ambitie om het dit jaar op te krikken naar 10.000 uren, onder meer door samen te werken met gemeenten.
Volgens Lucas Meijs, professor strategische filantropie en vrijwilligerswerk aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, is het een behoorlijke klus om jongeren aan te sporen tot vrijwilligerswerk. Niet omdat ze het niet willen doen, maar omdat ze volle agenda's hebben.
Veel energie
"Er is in Nederland wat je noemt veel vrijwillige energie", zegt hij. Zo'n 50 procent van de Nederlanders steekt elke week een uur of vier de handen uit de mouwen, weet het CBS. "Jongeren zijn net zo vaak bereid om onbetaald werk te doen, maar besteden er gemiddeld minder uren aan."
Meijs wijst daarbij net als Arntz op de behoefte aan flexibiliteit. "Ze hebben te maken met bepaalde blokkades om aan de slag te gaan. Daar kun je als organisatie op inspelen. Jongeren zullen eerder geneigd zijn een klus aan te pakken als het past binnen hun planning, hun kunnen en wensen."
Verlengstuk
Een vrijwilligersbaan moet bijna een verlengstuk zijn van wie je bent, weet Meijs. Ben je handig en technisch dan ga je eerder klussen op een basisschool. Ben je goed met fotografie of dieren dan doe je daar het liefst iets mee.
Het aantrekkelijk maken van vrijwilligerswerk is daarom iets anders dan het aanbieden van een betaalde baan. "Het vergt meer verleiding", zegt Meijs. Een saaie online vacature levert weinig op: het is ver weg, slecht omschreven, je krijgt er niet voor betaald. " Zo zet je energie niet om in actie."
Crisis in communicatie
Het probleem zit in de communicatie, zegt Meijs. "Vroeger speelde de kerk een belangrijke rol in het aanzetten tot vrijwilligerswerk. Er was persoonlijk contact." De 'koude' digitale aanpak van nu werkt minder goed, omdat je niet optimaal kunt inspelen op de wil om een steentje bij te dragen.
Dat wil niet zeggen dat online een verloren zaak is, ook daar kun je mensen aansporen. "Grote letters en felle kleuren zijn helemaal niet nodig", zegt Meijs. Inspelen op de behoefte aan flexibiliteit en de wens om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen is wel handig.
Goede voorbeelden
Deedmob en Young Impact zijn volgens Meijs voorbeelden van organisaties die dat goed doen. "Zij gaan het gesprek aan. Waarom is een persoon hier en waarom wil hij of zij vrijwilligerswerk doen? Lang niet alle organisaties zijn hier digitaal vaardig genoeg voor."
Bij Temper lijkt het wat betreft de flexibiliteitseis van jongeren wel goed te zitten. Het aanspreken van de doelgroep wordt een grotere opgave. "Aan het einde van het jaar moeten er 10.000 vrijwillige uren gewerkt zijn via ons platform", zegt Arntz. "Dan kunnen wij als oprichters lekker slapen."