Gezin

Veel klachten na oplichting met huurauto's: 'Het werd 500 euro duurder'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© GettyVeel klachten na oplichting met huurauto's: 'Het werd 500 euro duurder'
RTL

Zogenaamde krassen, extra verzekeringen of een torenhoge rekening bij thuiskomst. Nederlanders op vakantie lopen nog steeds tegen veel problemen aan als ze een auto huren, ondanks dat de verhuursector jaren geleden al beterschap beloofde.

De Consumentenbond kreeg dit jaar tientallen klachten over autoverhuurders in het buitenland. Bij de Europese Consumenten Centra, die bemiddelen in dit soort conflicten, dienden vorig jaar 2900 Europeanen een klacht in. In 2016 waren dat er 2000.

'Daar sta je dan met je kinderen'

Op onze Facebookpagina en Instagram vroegen we jullie naar jullie ervaringen met huurauto's in het buitenland. Tientallen mensen reageerden dat ze zich 'belazerd' voelden tijdens hun vakanties.

'Het viel bijna 500 euro duurder uit' 


Miniatuurvoorbeeld

Bert Ortsen was samen met familie in Italië voor een bruiloft. "We boekten van tevoren online een auto voor zeven dagen. Het kostte 163 euro. Daarnaast hadden we een verzekering van 56 euro." Ze wilden graag een tweede bestuurder doorgeven, maar dat kon alleen in Italië zelf. "We kwamen aan in Bologna. Het was hectisch, echt een zooitje. Ik en mijn stiefzoon moesten ineens allemaal extra dingen betalen. Ik wilde hem als extra bestuurder."

"Dat zou 7 euro per dag kosten, maar het werd 9. We moesten bovendien het eigen risico afkopen en extra betalen, anders ging de auto niet mee." Bert besloot het te doen en nam de auto mee. Een deel van de kosten zou binnen dertig dagen worden terugbetaald. "De dertig dagen zijn om en men weigert terug te betalen. In totaal hebben we dus bijna 500 euro in plaats van 270 euro betaald voor een auto die we zeven dagen huurden."

'We hadden zogenaamd nog niks betaald'

Miniatuurvoorbeeld

Ook Stefanie van de Stelt had dit jaar een nare ervaring met haar huurauto op vakantie. Samen met man en kinderen vertrok ze naar Spanje. Van tevoren was de auto gereserveerd. "We kozen er bewust voor om geen verzekering af te sluiten, omdat we de auto alleen zouden gebruiken om van het vliegveld naar onze accommodatie te rijden." Ze betaalde 180 euro voor tien dagen. Ze kwamen 's avonds laat aan bij de verhuurder in Spanje. "De man aan de balie zei: 'Die 180 euro is alleen de reservering. Je moet nu nog de auto, benzine en verzekeringen betalen'."

Stefanie had een e-mail waarin de reservering van de auto gereserveerd stond, maar de man ontkende elke vorm van reservering en ging te keer. "Onze kinderen waren vermoeid en huilden. Dan sta je daar. We hebben betaald met het idee dat we het later wel zouden afhandelen." Aan de balie hadden in de tussentijd meerdere ontevreden mensen zich verzameld. Gefrustreerd belde Stefanie toch nog maar met Nederland. "Er werd ons verteld dat onze reservering gewoon klopte, maar dat de man in Spanje een extra verzekering voor ons had afgesloten. Ik wist niet wat ik hoorde." Ze gingen terug naar de verhuurder om verhaal te halen. Het geld konden ze terugkrijgen, maar niet meer die avond. Ze kregen het nooit meer terug.

'We konden een klacht indienen bij de klantenservice'

Caroline Hoste ging in juli samen met haar man en vier kinderen op vakantie in Portugal. De auto was in Nederland al gehuurd en verzekerd, 'want je weet dat er nog wel eens gedoe kan zijn'. "Ik wilde zeker weten dat alles klopte, dus ik heb voor 142 euro een verzekering afgesloten." De polisvoorwaarden volgden via de e-mail. Eenmaal in Portugal zei het verhuurbedrijf dat Caroline nog niet verzekerd was. "Ik heb alles laten zien, maar de meneer bleef volhouden. Het zou 591 euro gaan kosten."

De verhuurmaatschappij in Nederland was niet meer bereikbaar. "Dan sta je daar met vier kinderen. Je kunt niks dus ik heb maar mijn creditcard gegeven. We zouden later wel bellen met Nederland en het regelen." De dag erna kon er niks geregeld worden, want Caroline had zelf een handtekening gezet. "Het enige dat ze in Nederland voor me konden doen was de 142 euro terugstorten en ik mocht een klacht indienen bij de klantenservice." Bij het inleveren van de auto had Caroline opnieuw problemen: de hoedenplak zou missen. "Die zat er nooit in! Ik heb meteen bezwaar gemaakt. Gelukkig heb ik daar nooit meer iets van gehoord."

Gratis hulp

"We krijgen nog steeds een gestage stroom klachten binnen", zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond. De teller staat momenteel op ruim 70. "Op nummer één staat de beruchte klacht dat je ter plekke allerlei extra overeenkomsten - vaak in een andere taal - moet tekenen met de daarbij bijbehorende kosten. Anders krijg je de auto niet mee."

Ook melden zich mensen die pas als ze weer thuis zijn merken dat er iets niet goed gaat. "Denk hierbij aan extra kosten die in rekening worden gebracht nadat je de auto het ingeleverd. Bijvoorbeeld schade zoals krassen of deukjes, die jij niet heb veroorzaakt. Of je hebt de tank vol ingeleverd maar ze zeggen van niet", zegt Van der Staak.

'Ze proberen je bang te maken':

Steeds vaker komen er klachten over autoverhuurders in het buitenland.

Helaas zegt de Consumentenbond voor individuele klagers niet veel te kunnen doen. Wat de gedupeerden wél kunnen doen, is naar het Europees Consumenten Centrum (ECC) gaan. De club bemiddelt gratis tussen reizigers en verhuurbedrijven. "Dit staat in top vijf van meest voorkomende klachtendossiers", zegt een woordvoerder. "Het blijft alleen lastig om autoverhuurzaken op te lossen. Vooral als het gaat om het afsluiten van dubbele verzekeringen zowel bij boeking als bij ophalen van de auto."

Tips: zo voorkom je dat je wordt opgelicht:

  • Bij het afhalen: loop goed om de auto heen, fotografeer alle eventuele schade, maak ook van de binnenkant foto's.
  • Schrijf eventuele schade, krassen en deuken op het verhuurformulier en laat de verhuurder ook tekenen. 
  • Als je de auto inlevert, gooi de sleutel dan niet in een bus. Zorg ervoor dat er iemand van het bedrijf aanwezig is die kan tekenen voor het in ontvangst nemen van de auto. 
  • Neem bewijs mee naar huis dat het verhuurbedrijf akkoord is gegaan met de ingeleverde auto. Laat het verhuurbedrijf een formulier tekenen waarin zij verklaren dat er geen schade is geconstateerd. 
  • Neem de tijd voor het huren van een auto, ook als je op een vliegveld staat. Oplichters maken gebruik van het feit dat je weinig tijd hebt, het vliegtuig moet halen of vermoeid bent. Trek je daar niets van aan.
  • Als je een auto inclusief verzekering via een tussenpersoon boekt, wees je er dan van bewust dat je bij de verhuurder misschien nog een verzekering moet afsluiten. Om dit te voorkomen moet je ervoor zorgen dat de tussenpersoon een voucher levert waarop duidelijk staat dat een extra verzekering niet nodig is. Mocht het verhuurbedrijf dan moeilijk doen, dan adviseert de ECC om direct contact op te nemen met de tussenpersoon. Neem dus niet zomaar een extra verzekering.
  • Check of de tank vol moet zijn met inleveren. Dat is bijna altijd zo. Zorg er ook echt voor dat de tank vol is, anders kunnen verhuurbedrijven tientallen euro's extra rekenen.
  • Schrijft de autoverhuurder een bedrag voor schade af, zonder voldoende onderbouwend bewijs te leveren? Dan kunnen de consumenten een betwistingsprocedure/chargeback starten bij de creditcardmaatschappij. Deze kan de betaling dan on hold zetten of eventueel terugdraaien zodat in de tussentijd de zaak verder kan worden opgehelderd. 

Meer op rtlnieuws.nl:
Nog steeds geen verbetering met autohuur in het buitenland

Lees meer over
AutoVakantieOplichtingGeldAutopechGezin