Oud en vertrouwd in tijden van corona: kerstpakketten gaan als een speer

·Aangepast:
© GettyImagesOud en vertrouwd in tijden van corona: kerstpakketten gaan als een speer
Van onze partner Kerstpakkettenplaza.nl

Als er één jaar is waarin er veel is veranderd in ons leven, dan is het 2020 wel. Corona heeft ons leven totaal op zijn kop gezet. Maar gelukkig is niet álles veranderd. Nog steeds worden veel werknemers aan het einde van het jaar blij verrast met een kerstpakket. En bedrijven pakken dit jaar zelfs groter uit dan voorheen.

Meer en duurdere kerstpakketten

“We zien de waarde van kerstpakketten die worden verkocht stijgen met zo’n 15%”, vertelt Merijn Kokke, eigenaar van Kerstpakkettenplaza.nl. “We lopen op dit moment zelfs 30% voor op onze omzet vergeleken met voorgaande jaren.” Werkgevers lijken hun werknemers in tijden van corona dus extra in het zonnetje te zetten. En dat is volgens Kokke niet zo gek. “We zijn een nieuwe wereld ingestapt en mensen hebben een hang naar vroeger. Het is nog maar even geleden toen alles nog ‘normaal en veilig’ was. We omarmen de veiligheid van de dingen die we gewend zijn, zoals een kerstpakket.”

Vertrouwd, maar net iets anders

Toch gaat het er op dit moment met de vertrouwde kerstpakketten net iets anders aan toe dan voor corona. “Normaal gaat zo’n 2% van de bestellingen weg via de post, terwijl dit jaar zo’n 20% met de post verstuurd wordt.” Naast thuisbezorgde kerstpakketten pakken sommige bedrijven uit met een drive-through. “Nu er geen grootse kerstfeesten kunnen plaatsvinden, zoeken bedrijven andere oplossingen. Met een drive-through heb je niet de brievenbuskosten van alle medewerkers, én geef je een gevoel van samenzijn. Zo kun je toch nog een keertje zwaaien naar je collega’s. Zet een tent neer, laat werknemers op gezette tijden door de drive-through rijden en stop het kerstpakket in de achterbak van de werknemers, óf overhandig het zelf.” Om het pakket ook handmatig te mogen overhandigen, ontwikkelde Kerstpakkettenplaza.nl het 1.5 meter pakket: een doos van 1.5 meter, vol met vooral etenswaren.

Populaire kerstpakketten

Pakketten met foodartikelen blijven onverminderd populair, en dit jaar wordt er daarnaast ruimschoots gekozen voor lovende boodschappen op verpakkingen. “Teksten zoals ‘je bent goud waard’ worden gebruikt om de waardering naar collega’s uit te spreken en het wij-gevoel te behouden. Daarbij zijn ook decoratieve producten, zoals een houten plank waarop je kaarsjes kunt zetten, populair.”

Naast foodartikelen en decoratie worden er bij Kerstpakkettenplaza.nl ook enkele thuiswerkproducten verkocht, zoals een fitnessbal om op te werken of een muismat met het bedrijfslogo erop. “Maar over het algemeen zien we juist dat mensen even weg willen van alles wat met corona te maken heeft. Gewoon even terug naar het veilige, simpele en gezellige wat mensen van kerst gewend zijn”, benadrukt Kokke. 

Daarbij zijn de producten die in het kerstpakket zitten volgens Kokke minder belangrijk dan de gehele ervaring van het pakket. “Uiteindelijk is het een emotie die je verkoopt: de voorpret, de nieuwsgierigheid en het moment dat de doos opengaat en er gekeken kan worden naar waar je dit jaar mee verwend bent. Niks is fijner dan je pakket opentrekken en daar opeens wel het pak chocolademelk zien staan die niet in je koelkast stond, maar waar je net zoveel zin in had.”