Digitale toegankelijkheid

Ombudsman: 'DigiD is slecht toegankelijk voor gemachtigden'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANP / David RozingOmbudsman: 'DigiD is slecht toegankelijk voor gemachtigden'
RTL

Belastingaangifte doen, toeslagen regelen, aangifte doen bij de politie, zorgverslagen bekijken of je pensioen aanvragen; je doet het allemaal met je Digitale Identiteit. Oftewel je DigiD. Omdat we onze DigiD voor veel zaken gebruiken, zou je denken dat het goed geregeld is. Niets is echter minder waar.

Uit een rapport van de Ombudsman blijkt dat voor wettelijk vertegenwoordigers en mensen die namens een naaste digitale zaken doen met de overheid, de digitale toegang nog steeds niet goed geregeld is.

Het probleem speelt al jaren en de staatssecretaris beloofde al beterschap. Helaas, nog zonder resultaat dus.

Digitaal machtigen

Door het gebrek aan een goede digitale machtigingsvoorziening zouden wettelijke vertegenwoordigers, zoals een ouder van een kind, nog onnodig veel tijd kwijt zijn om digitaal wat te regelen. De Ombudsman schrijft dat het hierdoor bovendien vaak 'onmogelijk' is om iets gedaan te krijgen. 

Hoewel er inmiddels wel een digitaal systeem bestaat dat mensen kan machtigen, is dit in de praktijk slechts in 24 van de 342 gemeenten mogelijk. 

"Soms zoeken zij een oplossing door, tegen de regels in, de DigiD van een cliënt of naaste te gebruiken", schrijft ombudsman Reinier van Zutphen in het rapport.

Rapport 2017

Het rapport is een terugblikonderzoek op het in 2017 gepubliceerde rapport Hoezo MIJNOverheid van de Nationale ombudsman. Hierin vroeg van Zutphen aandacht voor specifieke groepen die problemen hebben om digitaal zaken te doen.

De ombudsman erkent dat er sindsdien ook verbeteringen zijn doorgevoerd, maar desondanks 'ontvangt de ombudsman nog regelmatig signalen en klachten over de digitale toegankelijkheid van de overheid'. 

Beloftes

De belofte om de digitale toegankelijkheid te vergroten klinkt al meer dan tien jaar, schrijft de Nationale ombudsman. "Het lijkt geen prioriteit te hebben, terwijl het om een grote groep mensen gaat." In Nederland zijn zo'n 273.000 mensen onder bewind gesteld. Nog eens 2,6 miljoen mensen zijn digitaal niet vaardig en willen daarom de hulp van een ander.

De Ombudsman wil nu dat de staatssecretaris binnen drie maanden met een 'duidelijk en haalbaar plan van aanpak' komt. "De overheid moet harder lopen, zodat écht iedereen mee kan doen", besluit Van Zutphen. 

'Cybersecurity is net als schaken; je moet altijd een stap vooruitdenken'
Lees ook

'Cybersecurity is net als schaken; je moet altijd een stap vooruitdenken'

Lees meer over
BelastingBelastingaangifteNederland