NS-treinen sloegen vorig jaar 2788 keer een station over
Treinen van de NS hebben vorig jaar 2788 keer een stop op een station overgeslagen, meldt de vervoerder vandaag. Het gaat om 0,02 procent van de in totaal 12 miljoen stops.
De belangrijkste reden om een station over te slaan is het voorkomen dat vertraging zo ver oploopt dat een trein helemaal moet worden geschrapt, staat in een nieuwsbericht van NS.
Spoorbeheerder ProRail heeft hierover afspraken gemaakt met vervoerders. Er zijn afspraken over welke stations worden overgeslagen, als dat nodig is. De vertragingen ontstaan meestal door tijdelijke snelheidsbeperkingen, bijvoorbeeld omdat de bodem onder het spoor niet stabiel is.
Het vaakst sloegen de treinen station Tilburg Universiteit over. Dat station werd in 0,82 procent van de geplande stops overgeslagen. Het kwam voornamelijk door snelheidsbeperkingen, maar ook omdat er veel goederentreinen rijden in Brabant. Deze treinen trekken na een ongeplande stop traag op en remmen traag en zijn dus niet zo punctueel.
Vertraging inhalen
"Als de Sprinter uit Nijmegen in Den Bosch meer dan 8 minuten vertraging heeft, kan Tilburg Universiteit overgeslagen worden om vertraging in te halen", geeft de NS als voorbeeld. "Het is een station waar overdag vier treinen per uur komen. Als er dan eentje uitvalt, blijft er nog aardig wat over."
Station Zoetermeer staat ook hoog in het lijstje. Begin januari vorig jaar was de loopbrug over het station kapot en voor de veiligheid mochten er een paar dagen geen treinen stoppen. Hierdoor kon ruim een kwart procent van het aantal geplande stops niet worden gemaakt.
NS noemt het 'een groot dilemma' om stations over te slaan. "Je wil het natuurlijk niet, want reizigers hebben er nadeel van. Toch is het maar goed dat het af en toe gebeurt."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.