Voedselgigant Danone stopt met Nutri-Score op drinkyoghurt, Foodwatch ongerust

Danone gaat het voedselkeuzelogo Nutri-Score van drinkyoghurts verwijderen. Aan de Nutri-Score, met kleurtjes en letters, kun je zien hoe (on)gezond een product is, bijvoorbeeld door de hoeveelheid suiker die erin zit. Voedselwaakhond Foodwatch reageert ongerust.
Het Franse levensmiddelenbedrijf gaat de Nutri-Score niet langer afbeelden op drinkbare zuivel- en plantaardige producten van bijvoorbeeld de bekende merken Actimel, Activia en Alpro. Ook in ons land zullen deze merken niet meer van een Nutri-Score worden voorzien, net als in de rest van de Europese Unie. Wanneer het logo in Nederland verdwijnt, is niet precies te zeggen.
"De beslissing van de voedselgigant laat heel duidelijk zien dat een voedselkeuzelogo alleen kan werken als deze verplicht wordt gesteld in Europa", zegt Foodwatch. "Zo niet, dan kan elk voedselbedrijf naar believen de Nutri-Score wel op gezonde, maar niet op ongezonde producten plakken."
In deze video leggen we uit hoe de Nutri-Score werkt en welke haken en ogen eraan zitten:
De regels voor de beoordeling via Nutri-Score zijn recent enigszins aangepast. "Het is onacceptabel dat Danone besluit om terug te komen op de Nutri-Score omdat de producten van sommige van haar merken minder goed zouden scoren", zegt Nicole van Gemert, directeur van Foodwatch. Volgens Danone Nederland ligt dat echt genuanceerder.
Verkeerd beeld
Sinds het algoritme veranderd is, valt drinkyoghurt in dezelfde categorie als bijvoorbeeld frisdrank. Dat schetst volgens Danone een verkeerd beeld van de voedingswaarde van de drinkbare zuivel- en plantaardige producten.
Danone Nederland zegt zelf 'zo duidelijk mogelijke informatie' op de verpakkingen te zetten en de producten ook steeds verder te willen verbeteren.