Stint-ondernemers erkennen dat gebruikershandleiding niet klopte

Stint-ondernemers Edwin Renzen en Peter Noorlander hebben vandaag in de rechtbank toegegeven dat zij onjuiste informatie hebben opgenomen in de handleidingen voor de Stint. Zo schreven de verdachten dat de elektrische bolderkar voldeed aan Europese veiligheidsrichtlijnen, terwijl dat niet klopte.
Ook in een aanvraag bij het ministerie van Infrastructuur meldden zij volgens het Openbaar Ministerie (OM) ten onrechte dat de Stint voldeed aan de benodigde veiligheidseisen. Het OM verdenkt de bedrijven van het tweetal van onder meer valsheid in geschrifte.
In de rechtbank Den Bosch dient de strafzaak over het dodelijke ongeluk. Dat vond in 2018 plaats in Oss. Er kwamen vier kinderen bij om.
Volgens het OM hebben Renzen en Noorlander in de handleiding voor de Stint geschreven dat de elektrische bolderkar voldeed aan de veiligheidseisen van de Machinerichtlijn. Dat is een Europese richtlijn met veiligheidscriteria waaraan machines moeten voldoen. "Dat hadden we anders moeten formuleren in de gebruikershandleiding", zei Noorlander.
Bijzondere bromfiets
De producent diende in juli 2011 een verzoek in bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) om de Stint aan te merken als bijzondere bromfiets. In het bericht aan het ministerie werd volgens het OM ten onrechte gesteld dat de Stint het traject voor het CE-keurmerk had doorlopen, terwijl dit niet het geval was. Dat keurmerk is een logo waarmee een fabrikant verklaart dat zijn product voldoet aan onder meer de Machinerichtlijn.
De verdachten erkenden dit op de tweede zittingsdag in het zesdaagse Stint-proces. Het CE-beeldmerk stond ook niet vermeld op de bolderkar, zeiden ze. Noorlander: "Mijn intentie was niet om mensen op het verkeerde been te zetten, maar ik wilde kenbaar maken dat we ook hebben gekeken naar de richtlijnen uit de Machinerichtlijn."
'Onvoldoende aandacht voor handleidingen'
Een van de rechters opperde in gesprek met Renzen dat de zinnen mogelijk in de handleidingen zijn blijven staan 'om de indruk te wekken dat u een veilig product aanbood'. Renzen antwoordde daarop dat dit voor hem geen verkoopargument is geweest. "Ik heb onvoldoende aandacht aan de gebruikershandleidingen besteed."
Het strafproces gaat morgen verder met slachtofferverklaringen van de nabestaanden. Het OM komt maandag met de strafeisen.
Indy zat ook in de stint en overleefde het ongeluk, ze was toen elf. Zij vertelt voor het eerst over die dag, haar revalidatie en over het verlies van haar twee omgekomen zusjes.
