Hamsterwoede in de VS: wachtlijst voor nieuwe klanten bij Amazon

Een van de grootste bezorgbedrijven ter wereld kan het aantal nieuwe klanten dat zich meldt vanwege het coronavirus niet aan. Amerikanen die hun boodschappen online willen doen via Amazon, komen op een wachtlijst terecht.
Ook gaat Amazon, met een beurswaarde van meer dan 1020 miljard dollar, openingstijden van supermarktketen Whole Foods inperken. Dat doet het bedrijf om zeker te weten dat het de online bestellingen van bestaande klanten kan leveren, maakte het gisterenavond bekend.
Een van de vestigingen in Californië van het dochterbedrijf van Amazon is zelfs tijdelijk alleen voor online klanten. Het bedrijf heeft het aantal winkels waar online bestellingen opgehaald kunnen worden in de afgelopen weken verdubbeld, en wil meer pick-up-punten inrichten bij de supermarkten.
Wachtlijst
Wie de boodschappen thuisbezorgd wil krijgen, moet geduld hebben. Nieuwe klanten komen op een wachtlijst, het bedrijf vergroot naar eigen zeggen wekelijks de mogelijkheden om te bestellen. Vanwege de uitbraak van het nieuwe coronavirus is de bestelcapaciteit al met 60 procent uitgebreid.
Dat is alleen niet genoeg om de groeiende vraag aan te kunnen en daarom lukt het niet om alle klanten te laten bestellen. Het bedrijf werkt daarom aan een optie waarbij klanten een tijdstip kunnen claimen om te shoppen. Ze krijgen een plekje in een virtuele wachtrij, Amazon verdeelt de tijdslots vervolgens volgens een 'eerst komt, eerst maalt'-principe.
Extra personeel
Eerder al maakte het bedrijf bekend dat het 100.000 extra krachten aanneemt om aan de gestegen vraag te kunnen voldoen.
Op iets kleinere schaal gebeurt in Nederland hetzelfde. Bij supermarktketens Albert Heijn en Jumbo wordt veel meer online besteld dan voor de crisis. En online supermarkt Picnic heeft vanwege de grote drukte honderden extra krachten nodig om alle bestellingen te kunnen verwerken.