Vanwege salderingsregeling

Energiebedrijven dubben over extra heffing voor klanten met zonnepanelen

Door Wessel Vis··Aangepast:
© ANP FotoEnergiebedrijven dubben over extra heffing voor klanten met zonnepanelen
RTL

Nederlandse energieleveranciers zijn teleurgesteld over het besluit van de Eerste Kamer om de salderingsregeling voorlopig te laten bestaan. De grote energiebedrijven denken nu na op welke manier ze huishoudens met zonnepanelen willen laten betalen voor het terugleveren van stroom aan het net.

Het wetsvoorstel om de salderingsregeling af te bouwen werd gisteren afgeschoten in de Eerste Kamer. 

Door die regeling kunnen zonnepaneelbezitters stroom terugleveren aan het stroomnet als ze meer opwekken dan ze zelf verbruiken, om het op een later moment weer van het stroomnet af te nemen. De kosten voor het verbruik kunnen klanten dan wegstrepen tegen de kosten van het opwekken.

Toeslag voor terugleveren stroom

De instandhouding van de salderingsregeling kost 717 miljoen euro per jaar. Ook mensen zonder zonnepanelen betalen hieraan mee. Dat is oneerlijk voor klanten zonder zonnepanelen, zeggen energieleveranciers. Ook kost het hen extra geld, door de werking van de regeling. Daarom overwegen de drie grote energieleveranciers het invoeren van terugleverkosten, blijkt uit een rondgang van RTL Z. 

Zonnepanelenbezitters moeten dan een toeslag betalen voor de extra belasting die zij opleveren voor het stroomnetwerk.

Energieleveranciers in maag met heffing voor klanten zonnepanelen
Lees ook

Energieleveranciers in maag met heffing voor klanten zonnepanelen

In de winter - als zonnepanelen weinig rendement opleveren - krijgen consumenten met zonnepanelen 'dure' stroom, die ze mogen verrekenen met de goedkope stroom die ze in de zomer terugleveren. In zonnige maanden wordt juist weer te veel zonne-energie opgewekt. De stroom die wordt teruggeleverd heeft daardoor een lage of soms zelfs een negatieve stroomprijs.

Energieleveranciers onderzoeken teruglevertoeslag

Diverse energieleveranciers onderzoeken momenteel op welke manier ze de kosten eerlijk kunnen verdelen en of ze terugleverkosten in rekening gaan brengen aan klanten mét zonnepanelen. "Of dit mogelijk is en op welke manier dit moet gebeuren, is nog niet bekend", zegt een woordvoerder van Essent. "De huidige salderingsregeling is onhoudbaar. Essent vindt het belangrijk een zo transparant mogelijke oplossing te vinden voor het probleem."

Hoe de oplossing van Essent eruit komt te zien, is nog niet duidelijk. Evenmin wanneer de energieleverancier dit wil introduceren. "Op termijn zullen we hierover duidelijk communiceren naar onze klanten."

Ook Vattenfall zegt dat het terugleveren van zonnestroom steeds meer kost. Klanten zonder zonnepanelen betalen hieraan mee. Vattenfall bekijkt daarom diverse scenario's, maar dat onderzoek is nog niet klaar. "Als er een besluit valt, zullen we uiteraard onze klanten hierover informeren."

Zonnepanelen blijven goede investering

De laatste van de grote drie, Eneco, denkt na of ze terugleverkosten gaan invoeren. Volgens de woordvoerder: "Blijven zonnepanelen ook na invoering van terugleverkosten een goede investering. De terugverdientijd wordt misschien iets langer, maar in verhouding met de levensverwachting van 25 jaar is het nog steeds een aantrekkelijke investering. En de stroom die je zelf opwekt, blijft gratis."

Al vijf energieleveranciers rekenen terugleverkosten

Greenchoice beraadt zich er momenteel op hoe ze met dit probleem willen omgaan.

Op dit moment zijn er vijf andere energieleveranciers die al extra kosten rekenen aan zonnepanelenbezitters. Vandebron begon er afgelopen zomer mee. Budget Energie begint vanaf 1 maart met het rekenen van terugleverkosten. Wél krijgen nieuwe klanten in het weekend van april tot en met augustus tussen 12 en 17 uur gratis stroom.

Lees meer over
EssentEnecoVattenfallVandebronZonnepaneelEnergieEnergietransitie