Consumentenbond waarschuwt voor 'duur' internet, Ziggo en KPN boos
Nederlandse consumenten betalen al jaren te veel voor hun internet, aldus de Consumentenbond. Dat zou komen door de sterke positie van KPN en Ziggo. Maar toezichthouder ACM vond eind december nog dat er voldoende concurrentie was. KPN en Ziggo zijn niet te spreken over de uitspraken van de Consumentenbond.
Volgens de Consumentenbond zijn er 'tal van aanwijzingen' dat er te weinig marktwerking is en dat prijzen te hoog zijn. De prijs die je betaalt bij KPN en Ziggo loopt al vijf jaar nauwelijks uiteen, aldus de Consumentenbond.
Uit een onderzoek van de Europese Commissie van april naar de prijzen voor internet in 2022 blijkt dat over de hele linie bekeken consumenten in Nederland bijna het duurst uit zijn voor een internetabonnement. Alleen Belgen en Portugezen betalen nog meer.
Andere aanbieders, die zelf geen netwerk hebben en daarom capaciteit inkopen bij KPN, lukt het niet om goedkoper te zijn dan KPN, zegt de bond.
'Markt volledig op slot'
In Nederland is alleen Odido flink goedkoper dan Ziggo en KPN, aldus de Consumentenbond. Bij een abonnement met een snelheid van 100 megabit per seconde betaal je bij Odido zo'n 8,50 euro per maand minder dan bij Ziggo en 6,50 euro minder vergeleken met de voordeligste provider die capaciteit huurt op het netwerk van KPN, aldus de Consumentenbond.
Consumenten hebben meestal ook weinig keuze voor hun internetabonnement, aldus de Consumentenbond. KPN is bezig met het vervangen van het kopernetwerk door glasvezelkabels. Maar als KPN ergens al glasvezel heeft liggen, dan loont het voor andere spelers, zoals Open Dutch Fiber en Delta Fiber, niet meer om daar ook glasvezel aan te leggen, zegt de bond. Je hebt dan alleen de keuze tussen Ziggo en KPN, of een bedrijf dat capaciteit huurt het netwerk van KPN.
"De internetmarkt zit volledig op slot. KPN en Ziggo domineren de markt steeds meer en dat zorgt voor minder keuze en hoge prijzen", concludeert directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.
'Wil onderzoek ACM'
De bond wil dat consumentenwaakhond Autoriteit en Markt (ACM) ingrijpt.
Maar de ACM zei medio december nog dat er op dat moment voldoende concurrentie in de telecommarkt was. De ACM zegt wel jaarlijks een onderzoek te gaan publiceren waarin het de concurrentie en prijzen op de telecommarkt bekijkt. Dat onderzoek is net begonnen en zal eind dit jaar worden gepubliceerd.
KPN: ongenuanceerd
"Dit bericht staat bol van de onjuistheden. KPN zal de Consumentenbond daar ook op aanspreken", zegt KPN in een gemailde reactie op de aantijgingen van de Consumentenbond.
Volgens KPN is 'de concurrentie fors', met 'de ene aanbieding na de andere'. Een van de kenmerken van een concurrerende markt is dat prijzen niet te veel uit elkaar liggen, aldus woordvoerder Hans van Zon.
De vergelijking met tarieven in de rest van Europa is volgens hem 'appels met peren vergelijken'. "Vele markten in Europa hebben niet eens op grote schaal glasvezel of high speed kabel."
VodafoneZiggo
Ook VodafoneZiggo is het niet eens met wat de Consumentenbond zegt. "VodafoneZiggo ervaart wel degelijk stevige concurrentie." VodafoneZiggo verwijst eveneens naar het onderzoek waarin de ACM concludeerde dat er voldoende concurrentie is.
VodafoneZiggo benadrukt, net als KPN, dat de telecomnetwerken in Nederland in vergelijking met andere landen heel goed zijn.
Odido
Maar voor Odido (het voormalige T-Mobile) is het bericht van de Consumentenbond niets nieuws, zegt woordvoerder Klaas Jan Lageschaar. Het bedrijf heeft geen eigen netwerk, maar koopt capaciteit in bij onder meer KPN. Volgens Lageschaar is het voor Odido veel duurder om capaciteit in te kopen bij KPN dan bij Open Dutch Fibre of bij Delta, die wel zelf een netwerk hebben.
Maar Open Dutch Fibre en Delta hebben niet overal kabels liggen, terwijl KPN in een groot deel van het land glasvezel heeft. Lageschaar wil niet zeggen hoeveel goedkoper Open Dutch Fibre en Delta zijn in vergelijking met KPN. Expert Martijn de Jonge van Odido houdt het erop dat de twee 'significant goedkoper' zijn dan KPN.
"Wij vinden dat KPN aanmerkelijke marktmacht heeft, een soort monopolie, tot bepaalde delen van hun netwerk, waarbij zij de toegang tot hun netwerk heel duur gemaakt", zegt Lageschaar.