Schoenenzaak Bristol vraagt faillissement aan voor Nederlandse tak
De van oorsprong Belgische schoenen- en kledingketen Bristol heeft faillissement aangevraagd voor de Nederlandse tak van het bedrijf. Bristol zat al een tijdje in zwaar weer en was eerder nog op zoek naar een overnamekandidaat, maar heeft die niet kunnen vinden.
Dat bevestigt Lore Vanaudenhove, CMO van moederbedrijf Euro Shoe Group, aan RTL Z. De aanvraag is gedaan bij de rechtbank Oost-Brabant.
80 Nederlandse winkels
Bristol telde nog zo’n 80 winkels in Nederland, er werken volgens het bedrijf nu nog zo'n 370 mensen. "De lonen van augustus worden nog uitbetaald", zegt Bristol in een verklaring. De winkels blijven, tot er een uitspraak volgt, beperkt open. De website is per heden gesloten.
"Het is met pijn in het hart dat wij het faillissement moeten aanvragen voor Bristol BV. Sinds het duidelijk werd dat er voor Bristol geen toekomst meer is, hebben we er alles aan gedaan om het verhaal zo netjes mogelijk af te sluiten en vandaag is daar de laatste etappe van in Nederland", zegt CEO Elise Vanaudenhove.
Eerder maakte ze al bekend dat het bedrijf voornemens was om de Nederlandse winkels te sluiten.
Bristol maakte begin deze zomer bekend te moeten reorganiseren en zocht overnamekandidaten voor de winkels in België en Nederland. In de afgelopen weken volgde een grote uitverkoop om voldoende geld binnen te krijgen. Voor het Belgische deel van het bedrijf is wel een overnamekandidaat gevonden, daar moet de Belgische rechter nog wel goedkeuring voor geven.
De Franse schoenenketen Chaussea is voornemens de 62 Belgische winkels en enkele medewerkers van het hoofdkantoor over te nemen.
Veel tegenvallers
Bristol kampt al jaren met tegenvallende cijfers en moest eerder al tientallen winkels sluiten. Toch was er eerder ook nog hoop, zo verklaarde Vanaudenhove 'in transitie' te zijn en er hard aan te werken om het stoffige imago van de keten in Nederland op te poetsen. "Een budgetketen voor de hele familie."
Sinds 2019 kampt Euro Shoe Group met aanhoudende economische uitdagingen, waaronder de impact van de sluitingen tijdens de coronapandemie. Ook de stijgende kosten voor personeel, huur en energie, in combinatie met teruglopende omzetten zorgden voor tegenvallende resultaten.