Ruim 7 jaar en 1 miljard euro verder: vandaag gaat de Nieuwe Sluis bij Terneuzen open
Een feestelijke dag in Terneuzen vandaag. Daar openen koning Willem-Alexander en zijn Belgische evenknie Filip de nieuwe sluis, die de toepasselijke naam 'Nieuwe Sluis' heeft gekregen. Met een lengte van 427 meter lang, een breedte van 55 meter en 16 meter diepgang is het een van de grootste ter wereld.
Maar niet van ons land, want dat is de Zeesluis IJmuiden. Dat is dan ook wel een hele grote. Wereldwijd zijn er maar weinig groter dan die van ons. Daarvoor moet je naar Panama of Antwerpen.
België betaalt het meest
De sluis bij Terneuzen is verder ook vooral een Belgisch feestje. Zij profiteren er namelijk het meeste van. En ze hebben dan ook het grootste deel van de aanleg en het beheer en onderhoud in de komende twee jaar betaald.
Dat kost in totaal 1 miljard euro. Het grootste deel van de kosten komt voor rekening van Vlaanderen. Nederland betaalt 190 miljoen euro. Die kostenverdeling is niet zo gek.
Grotere schepen
Door de bouw van de Nieuwe Sluis kunnen grotere zeeschepen tot aan de haven van Gent door het Kanaal van Gent naar Terneuzen (dat ook al zo'n toepasselijke naam heeft) varen. Ook neemt de wachttijd voor binnenvaartschepen af.
Voor de start van de bouw van de sluis in 2017 gingen er ongeveer 65.000 schepen door het sluizencomplex bij Terneuzen. In 2040 zijn dat er 96.000, verwacht de stad Gent. Dat levert extra banen op. "Die verwachte groei moet ondersteund worden door tal van helpende handen", aldus de stad in een persbericht.
Ook de regio Terneuzen profiteert, verwacht Erik van Oosten van werkgeversorganisatie VNO-NCW Brabant Zeeland. Hij ziet mogelijkheden voor onder meer kunstmestproducent Yara, logistiek bedrijf Verbrugge Terminals en voedings- en grondstoffenbedrijf Cargill.
Geen schepen in de file
Hij legt uit dat het voor de bedrijven makkelijker wordt om onder meer grondstoffen aan te voeren en zelf producten te laten vervoeren. Niet alleen omdat er meer en grotere schepen door de sluizen kunnen varen, maar vooral ook omdat het voor de bedrijven makkelijker wordt goed te plannen en daardoor efficiënter te werken.
"Bij het vroegere sluizencomplex was er geregeld filevorming van schepen. In de nieuwe situatie weet je dat als volgens de planning een schip om 08.00 uur door de sluizen zal varen, dat ook daadwerkelijk gebeurt. Daarmee voorkom je dus tijdverlies", vertelt Van Oosten.