Leegverkoop bij failliete woonwinkel Casa levert schamele 1,5 miljoen op

De faillissementsverkoop van de woonwinkelketen Casa Nederland heeft slechts zo'n 1,5 miljoen euro netto in het laatje gebracht. Dat is weinig in vergelijking met de opbrengst bij haar voormalige zusterbedrijf Blokker.
Dat blijkt uit het onlangs verschenen tweede faillissementsverslag van Casa Nederland en een vergelijking van opbrengsten van faillissementsverkopen door RTL Z.
Woonwinkelketen
Casa Nederland was een dochterbedrijf van de gelijknamige Belgische winkelketen, en telde ten tijde van het faillissement 18 vestigingen met 130 werknemers.
De afgelopen jaren ging het met Casa Nederland snel bergafwaarts. In het voorjaar van 2024 sloot de keten al een groot deel van zijn winkels. Afgelopen maart vroeg het moederconcern faillissement aan, waardoor ook de Nederlandse vestigingen verder in de problemen kwamen. Eind april ging Casa Nederland failliet.
Faillissementsverkoop
Al snel bleek dat een doorstart van de Nederlandse woonwinkels niet haalbaar was. Om toch wat geld op te halen voor de schuldeisers van het failliete bedrijf besloot curator Bart Louwerier de winkelvoorraden met korting uit te verkopen.
Uit het tweede faillissementsverslag dat Louwerier vorige week openbaar maakte, blijkt nu dat de verkoop nog geen 1,7 miljoen euro heeft opgebracht. Na aftrek van de kosten blijft daar zo'n 1,5 miljoen euro van over.
Blokker beter
Dat is weinig in vergelijking met de opbrengsten van de faillissementsverkoop bij voormalig zusterbedrijf Blokker. In maart werd bekend dat die leegverkoop 103 miljoen euro had opgebracht. Na aftrek van kosten resteerde daarvan 78 miljoen euro.
Met 350 eigen winkels was Blokker natuurlijk wel véél groter dan Casa Nederland. Toch is ook de opbrengst per vestiging bij de huishoudwinkels aanzienlijk hoger dan bij de woonwinkels. Blokker kwam op bijna 300.000 euro per vestiging bruto, of ruim 220.000 euro netto. Casa bleef steken op zo'n 94.000 euro bruto, of 83.000 euro netto. Dat betekent dat de Blokker-winkels dus zo'n drie keer zoveel opleverden.
BCC nog beter
De failliete elektronicaketen BCC deed het overigens nog beter dan Blokker. De uitverkoop in 57 winkels leverde daar 22 miljoen euro bruto op, en na aftrek van kosten 19,5 miljoen euro. Dat komt neer op een kleine 400.000 euro per winkel, of ruim 340.000 euro na aftrek van kosten. Met wasmachines, televisies en andere elektronica waren de artikelen van BCC natuurlijk wel veel duurder dan het assortiment van Blokker en Casa.
Maar het kan ook nog slechter dan Casa. Bij de koopjesketen Big Bazar bracht de faillissementsverkoop slechts 4,1 miljoen euro in het laatje. Na aftrek van kosten resteerde daar 3,5 miljoen euro. Dat is per winkel 41.000 euro bruto, of 35.000 euro netto. In vergelijking daarmee deed Casa het ruim twee keer beter.

Ab Blokker maakte Casa groot
Decennialang was woonwinkelketen Casa - evenals Blokker en Big Bazar - onderdeel van retailgigant Blokker Holding. In 2016 kocht Ab Blokker, die de winkelketen groot had gemaakt, het bedrijf op persoonlijke titel. Vijf jaar later, een jaar vóór zijn overlijden, verkocht hij Casa aan investeerder Globitas. Destijds telde de keten zo’n 500 vestigingen en 3200 werknemers in acht landen.
Casa was is 2018 ook actief geworden in Nederland, dankzij de overname van 34 voormalige Xenos-winkels. In het jaar vóór het faillissement sloot ongeveer de helft daarvan. Vorig jaar boekte Casa Nederland een omzet van bijna 19 miljoen euro.
Toen Blokker failliet ging, sloegen koopjesjagers hun slag, zie je in deze video: