Hoe ver kan krimpflatie gaan? 'Iets minder chocolade ziet niemand'

Door Lisa van der Velde··Aangepast:
© ANPHoe ver kan krimpflatie gaan? 'Iets minder chocolade ziet niemand'
Gezien op TV

Krimpflatie is een geliefde tactiek onder bedrijven. Ook dit jaar duiken weer verschillende voorbeelden op van het fenomeen, waarbij de hoeveelheid van een product is verkleind, maar de prijs gelijk blijft of zelfs stijgt. Maar hoever kunnen bedrijven hier nog in gaan? Volgens supermarktexperts ligt dat aan de consument zelf.

Bedrijven willen met krimpflatie voornamelijk gestegen kosten dekken. Ze maken de inhoud of de hoeveelheid van een product dus kleiner, om te voorkomen dat ze de productprijs omhoog moeten gooien. 

Op dit moment zijn bijvoorbeeld de grondstofprijzen van cacao en koffie hoog. Dat kan voor fabrikanten een reden zijn om creatief met hun producten en verpakkingen om te gaan, zegt retailexpert Paul Moers tegen RTL Z.

Dunnere reep

Al stuit dat soms op weerstand. In Duitsland is het bedrijf achter Milka aangeklaagd omdat het de chocoladerepen stilletjes kleiner had gemaakt, terwijl de prijs werd verhoogd. De verpakking oogt hetzelfde, maar de reep is een millimeter dunner geworden. Dat zou niet duidelijk zijn geweest voor de consument.

Milka-maker aangeklaagd in Duitsland: chocoladerepen stilletjes kleiner gemaakt
Lees ook

Milka-maker aangeklaagd in Duitsland: chocoladerepen stilletjes kleiner gemaakt

Het thema zorgt voor grote frustratie onder consumenten. Vorig jaar ontving de Consumentenbond 1800 meldingen over krimpflatie van producten, van Ambi Pur luchtverfrisser tot Mentos Pepermuntballen.

De bond vindt het 'oneerlijk' dat consumenten bij krimpflatie minder krijgen voor meer geld, en pleit er daarom voor dat fabrikanten en winkels transparant zijn en het aangeven wanneer een verpakking ineens minder inhoud bevat. 

Volgens deskundigen beslist de consument uiteindelijk hoever bedrijven met krimpflatie kunnen gaan. De bedrijven houden continu in de gaten waar consumenten behoefte aan hebben, bijvoorbeeld door over de omzetcijfers te waken. "Consumenteninformatie wordt steeds belangrijker en is in steeds grotere aantallen beschikbaar", zegt supermarktexpert Erik Hemmes.

Wanneer fabrikanten ervoor kiezen om fors de productverpakking te verkleinen of de inhoud te verminderen, riskeren ze imagoverlies, meent Moers. "Dat gaat consumenten uiteindelijk opvallen."

Boze klanten

Volgens hem laat het gedoe rondom de Lays-chipsverpakkingen van afgelopen voorjaar zien dat bedrijven niet alles kunnen maken. De chips was in deze verpakkingen per kilo zo'n 6 euro duurder. Dat kon op flinke kritiek van klanten rekenen. Het chipsmerk heeft een deel van de doosjes inmiddels weer uit de schappen gehaald.

Het geleidelijk verkleinen van de inhoud van verpakkingen, zoals bijvoorbeeld schoonmaakmiddelenmerk Dreft en kaasmerk Maaslander de afgelopen jaren deden, koopt hoogstens tijd. "Als dat later uitkomt, voelt de consument zich alsnog belazerd", zegt Moers. Volgens hem lopen bedrijven die dit soort trucjes te vaak uithalen het risico dat klanten weglopen.

Consumenten kunnen op zoek naar alternatieven voor hun geliefde producten, aldus Hemmes. Volgens hem hebben consumenten vaak de keuze uit veel verschillende opties. "Het is allemaal afhankelijk van de flexibiliteit van de consument: hoe trouw zijn ze aan een merk?"

Een andere vorm van krimpflatie die nog minder opvalt, is het veranderen van de hoeveelheid ingrediënten of bestanddelen. Dat is voor consumenten veel moeilijker om te volgen. "Tien procent minder boter, of iets minder chocolade over een koekje, ziet niemand", stelt Moers.

Al is Hemmes van mening dat consumenten wel zelf een verantwoordelijkheid hebben om zich meer te interesseren in de prijzen en inhoud van producten.

Andere tactiek

De bedrijven die liever af willen van krimpflatie, kunnen ook de kosten dekken door op zoek te gaan naar goedkopere grondstoffen voor hun producten, legt Moers uit. "Voor A-merken is dit ingewikkeld omdat dit bijvoorbeeld de smaak van het product kan veranderen. Maar als ze goede alternatieven vinden, merken consumenten hier weinig van, omdat ze vaak toch niet de ingrediëntenlijst grondig lezen."

In het buitenland zijn ze vaak wat strenger op krimpflatie, maar hier kun je weinig anders doen als consument dan heel goed opletten:

Lees meer over
Paul MoersErik HemmesConsumentenbondInflatieNederland