Hoeveel vluchten krijgt Schiphol? Omwonenden en vliegmaatschappijen bij rechter

Luchtvaartmaatschappijen, natuurorganisaties en omwonenden. Geen van allen leggen zich neer bij een tijdelijk vliegplafond van 478.000 vluchten per jaar van en naar Schiphol. In een eerste zitting bij de Raad van State over de vraag of er méér of juist minder vluchten mogelijk zijn binnen de geldende wet- en regelgeving bleek dat een snel antwoord op deze vraag niet kan worden verwacht.
Het nieuwe vliegplafond ging vorige maand in. Met 478.000 vluchten hoopt het demissionaire kabinet hinder ervarende omwonenden tegemoet te komen. De redenering is dat met 478.000 vliegtuigbewegingen van en naar Schiphol per jaar 15 procent minder mensen ernstige hinder ondervinden dan als er 500.000 vluchten zouden worden uitgevoerd, zoals in 2019 nog gebeurde.
Daar maken sommige omwonenden meteen een punt van. Zij stellen dat die 500.000 vluchten in 2019 nooit in de wet zijn vastgelegd en dat dit aantal ook niet paste binnen de in 2008 wettelijk vastgelegde toestemmingen voor vliegverkeer van en naar Schiphol. Het nieuwe plafond van 478.000 kan zo niet als hinder-reducerend worden gezien. Het is juist een wettelijke verankering van extra hinder, ten opzichte van wat de wet- en regelgeving uit 2008 toelaat.
Extra
Extra ten opzichte van 400.000-420.000 vluchten die mogelijk waren, aldus de omwonenden. Zij verwijzen voor dit aantal onder andere naar kamerstukken van toenmalig minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Die noemde in antwoorden op Kamervragen een maximumaantal van 420.000 vluchten. In een eerdere rechtszaak sprak de landsadvocaat namens IenW van 410.000.
De omwonenden, maar ook natuurorganisaties, vinden het plafond van 478.000 dus te hoog. De vliegsector vindt het aantal te laag. Luchtvaartmaatschappijen en brancheorganisaties beschouwen een aantal van 500.000 vluchten als een bestaand recht en zien zich gehinderd in hun ambities om van 227.304 vluchten in het eerste coronajaar 2020 terug te groeien naar het oude niveau van 500.000 in 2018 en 2019.
Stand still
Het vliegjaar 2025 eindigt naar verwachting op zo’n 476.900 vluchten van en naar Schiphol. Voor het vliegjaar 2026 wordt met 476.800 vliegbewegingen een stand still verwacht. Een en ander blijkt uit gegevens van de slotcoördinator, die het aantal vluchten dat in een seizoen mogelijk is verdeelt over de vliegmaatschappijen, en een prognose van Schiphol.
Het is aan de Raad van State om uiteindelijk een oordeel te vellen, al is de verwachting dat het nog wel even gaat duren voordat het zover is. De eerste zitting was een zogenoemde regiezitting, waarin met alle zestien partijen die zich in de discussie gemengd hebben gepraat werd over de vraag of de minister überhaupt een vliegplafond mocht instellen, of daar ecologisch onderzoek en milieueffectrapportages voor nodig waren – die zijn namelijk niet uitgevoerd – en of alle zestien partijen wel belanghebbend genoeg zijn om zich in de rechtszaak te mengen.
Voordeel van vluchten schrappen vanaf Schiphol is óók dat er meer huizen kunnen worden gebouwd:
Dit zijn allemaal inleidende en procedurele vragen, waarbij de inhoudelijke argumenten over het méér of juist minder vliegen nog niet of maar mondjesmaat aan de orde kwamen. Als de Raad van State zich op zijn vroegst rond de Kerst heeft uitgelaten over deze ‘regievragen’, komt de inhoud nader aan de orde. Het kon zo maar eens 2026 of later worden voordat er duidelijkheid komt. Tot die tijd, geldt het nieuwe plafond.
Bezwaren, bezwaren, bezwaren
Zestien beroepschriften zijn er bij de Raad van State ingediend, van:
- Air Transport Association of America Inc
- TUI Airlines Nederland B.V
- International Air Transport Association, Delta Air Lines, Inc.
- Air Cargo Netherlands, Board of Airline Representatives in the Netherlands
- Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V, KLM Cityhopper B.V.
- Transavia Airlines C.V.
- Martinair Holland N.V.
- EasyJet Airline
- Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam
- Het college van burgemeester en wethouders van Uithoorn
- Het college van burgemeester en wethouders van Oegstgeest
- Stichting Platform Uithoorn Schiphol Hinderbeperking
- Stichting Recht op bescherming tegen vliegtuighinder, Vereniging Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland, Coöperatie Mobilisation for the Environment UA, Stichting Oegstgeest Zonder Vlieghinder, Stichting SchipholWatch, Stichting Stop4deroute, Vereniging Platform Vlieghinder Regio Castricum, Vereniging Platform Vliegoverlast Amsterdam, Klankbordgroep Minder Hinder Gooise Meren
- (particulier), wonend in Uitgeest
- (particulier), wonend in Driebergen-Rijsenburg
- (particulier), wonend in Oegstgeest
