Waakhond ACM: pas op voor misleidende kortingen

Door RTL Z / ANP··Aangepast:
© ANPWaakhond ACM: pas op voor misleidende kortingen
RTL

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor misleidende kortingen. Veel winkels vermelden volgens de consumentenwaakhond hun kortingen niet op de juiste manier. Klanten kunnen daardoor op het verkeerde been worden gezet, vooral nu veel mensen aankopen doen rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst.

Afgelopen weken onderzocht de ACM de aanbiedingen van 24 grote verkopers in de sectoren wonen, kleding, doe-het-zelf en tuin, huishoudelijke elektronica en cosmetica. Daarbij vond de toezichthouder bij driekwart van de winkels misleidende prijsvermeldingen.

Goochelen

Vaak goochelen de winkels met de oorspronkelijke prijs van het artikel, waartegen de korting is afgezet. De regel is dat dit de laagste prijs is die de verkoper in de voorbije dertig dagen heeft gerekend. Is dit niet het geval, dan is sprake van misleiding.

Fake Friday: 9 op de 10 kortingen verre van spectaculair
Lees ook

Fake Friday: 9 op de 10 kortingen verre van spectaculair

"In deze maanden doen mensen veel aankopen. Bedrijven spelen daarop in met producten die hoge kortingen lijken te hebben. In de praktijk vallen die kortingen vaak tegen", stelt Fleur Severijns, manager Consumenten van de ACM.

Oneerlijke concurrentie

Als winkels adverteren met misleidende korting, is dat volgens haar ook oneerlijke concurrentie met bedrijven die zich wel aan de regels houden. "Daarom treden wij hiertegen op."

De ACM raadt consumenten aan alert te zijn bij hoge en onverwachte kortingen. Check of de korting ook écht korting is, adviseert de toezichthouder. Als mensen een webshop niet kennen, is het ook slim om uit te zoeken of de site in kwestie betrouwbaar is.

Eerst checken

Wat volgens de ACM daarnaast kan helpen is een aanbieding vergelijken met de prijzen bij andere verkopers. "Het advies aan consumenten is: eerst checken, dan bestellen. Valt de check niet gunstig uit, bestel dan niet."

Ook de Consumentenbond waarschuwt rond Black Friday voor nepaanbiedingen. De bond volgde twee maanden lang de prijzen van artikelen in webwinkels en zag dat die hun klanten op allerlei manieren misleiden. Zo blijken kortingen niet altijd echte kortingen, omdat de adviesprijs nooit de verkoopprijs is geweest. Soms werden prijzen zelfs verhoogd ten opzichte van de periode ervoor.

De Consumentenbond drukt klanten op het hart om prijzen altijd goed te vergelijken en sceptisch te zijn bij aanbiedingen die zijn gebaseerd op de adviesprijs.

In onderstaande video zie je op welke trucs je moet letten tijdens Black Friday:

Lees meer over
Autoriteit Consument en MarktBlack Friday