Dit zijn de auto's die het best of het slechtst scoren bij de apk-keuring

Heb je een Tesla? Dan is er een grotere kans dat je auto niet in eerste instantie door de apk-keuring komt dan wanneer je een Lexus, Skoda of Kia rijdt.
Dat blijkt uit een analyse van bijna 14 miljoen keuringsrapporten in 2023 en 2024 door autowebsite Gaspedaal.nl.
In onderstaand lijstje zie je dat Tesla's het minst vaak direct door de verplichte apk-keuring komen. Vooral bij dit automerk zijn de verlichting of de banden relatief vaak niet goed.
Meeste gebreken tijdens apk
- Tesla
- Alfa Romeo
- Smart
- Fiat
- Honda
Bron: RDW / Gaspedaal
Dat er bij Tesla's relatief vaak iets schort aan de banden, komt mogelijk doordat die auto's elektrisch zijn. Deze zijn door het gewicht van de batterij veel zwaarder dan auto's die rijden op benzine of diesel, zegt Jasper Verweij, auto-expert bij Gaspedaal.nl. Banden slijten daardoor sneller.
Ook het rijgedrag van automobilisten speelt waarschijnlijk mee, denkt hij. Met een elektrische auto kun je snel wegsprinten bij het stoplicht, maar ook dat zorgt voor snellere bandenslijtage.
Dat een Tesla zo vaak niet meteen door de keuring komt, is desondanks opvallend. Veel auto's van dit merk zijn immers nog relatief jong. De eerste Tesla kwam in Nederland in 2013 op de markt. De oudste is iets meer dan twaalf jaar, dat is bijna gelijk aan de gemiddelde leeftijd van alle personenauto's in ons land.
Soms snel op te lossen
Het is overigens geen drama als een auto niet in eerste instantie door de keuring komt. Veel voorkomende punten waardoor een auto niet meteen door de keuring komt, zijn relatief makkelijk op te lossen. Een auto kan daarna alsnog worden goedgekeurd.
Minste gebreken tijdens apk
- Lexus
- Porsche
- Skoda
- Land Rover
- Kia
Bron: RDW / Gaspedaal
Het gaat dan onder meer om de bandenspanning die niet goed is, banden die onvoldoende profiel hebben, lichten die niet goed werken of niet goed zijn afgesteld, en de verlichting van de kentekenplaat die niet goed is.
Verschillen per merk
De problemen die bij de keuring aan het licht komen verschillen per merk. Tesla spring er wel duidelijk negatief uit. Zo werd van Tesla's die tot 2019 werden verkocht 3,7 procent in eerste instantie niet goedgekeurd, terwijl dat bij Alfa Romeo's die tussen 2010 en 2019 werden gemaakt 2,2 procent was. Ter vergelijking: bij Lexussen die sinds 2020 zijn gebouwd, die als beste uit de bus komen, is dat slechts 0,14 procent.
Soms zijn problemen erger dan alleen dimlichten of ruitenwissers die niet goed werken. Zo komen bij Land Rovers, Mazda's en Subaru's verhoudingsgewijs de meeste ernstige roestproblemen aan het licht. De remmen van BMW's, Mini's en Honda's worden het vaakst bekritiseerd, terwijl problemen met de versnellingsbak of aandrijving relatief gezien het vaakst voorkomen bij Audi, Volvo en Porsche.
Dat je sneller misselijk wordt in een elektrische auto is geen fabel, in deze video zie je waarom: